Recension: Blandat blod av Katarina Mazetti

Handling
På Möckelön i området runt Blecinga väntar båtbyggaren Säbjörn och hans söner Svarte och Kåre förgäves på att hustrun och modern Alfdis ska komma hem. Men hon är som uppslukad av jorden och hennes försvinnande vilar som en förbannelse över gården.

Sönerna växer upp med sin far. De har svårt att hålla sams och har oro i sinnet. De lockas av plundringsresor och handelsfärder, och äldste brodern Svarte riktar blickarna mot rusernas rike i öst. På en marknad i Könugård möter Svarte den vackra sidenhandlardottern Milka. Utblottad följer hon och hennes bror med nordborna tillbaka till Blecinga. Men där blir saker och ting inte riktigt som hon tänkt sig… (adlibris.se)

Recension
Blandat blod är första delen i serien ”Släkten”, där Sveriges historia från vikingatid till nutid presenteras genom skönlitteratur. Varje bok skrivs av olika författare. Tre har kommit ut än och vad jag har hört så planeras en fjärde till hösten. Jag tycker att det är en kul idé och jag gillar historia. Tyvärr gillar jag dock inte boken så mycket.

Vikingatiden är ju i sig en intressant och mytomspunnen tid i vår historia, och det är väl kanske egentligen den historiska beskrivningen, om än något ytlig, som är bokens stora förtjänst. Speciellt intressant är hur författaren skildrar att kristendomen kom in och ”sänkte” kvinnans status, som ändå hade varit hyfsat hög under asatron.

För övrigt tycker jag tyvärr att boken blir lite platt. Personteckningarna var ganska kortfattade och ytliga; det känns inte som om man kommer människorna riktigt in på livet. Således är det ingen av karaktärerna som jag fäster mig särskilt vid. Trots en del egentligen ganska omvälvande händelser så blir det heller aldrig särskilt spännande, och bitvis är boken tyvärr riktigt seg. Jag skumläste mycket.

Trots alla klagomål ovan så tyckte jag ändå att det var en okej bok. Är man intresserad av historia och framför allt vikingatiden så gillar man den nog. Om jag springer på andra delen av serien (skriven av en annan författare) på biblioteket så kanske jag lånar den också.

2 tankar på “Recension: Blandat blod av Katarina Mazetti

  1. Synd att du inte gillade, jag har en del förhoppningar på det här… Har letat efter den här överallt (utom bibblan, är för haig för att låna), men den finns ju inte. >_<
    På turistbyrån här i staun (Karlskrona) har de tagit fram en karta över ställena i Blandat blod. Jag har köpt kartan, nu saknas bara boken 😉

Lämna en kommentar