Bokbloggsjerka 3-6 augusti

Fredag igen och det kan bara betyda en sak: bokbloggsjerka hos Annika.

Veckans fråga: Vilken bokrelaterad pryl står högst upp på din önskelista just nu?

Det kanske inte direkt är en pryl per se, men jag saknar verkligen en läshörna. Jag och maken bor visserligen i ett enormt hus (en gammal landsbygdsskola), men stora delar av huset är ännu obeboeliga och sedan vi flyttade in i september förra året har vi i princip bott i en lägenhet på typ 60 kvadrat på övervåningen och övriga 200 kvadrat har varit mest biyta utan värme och sånt. Så trots många kvadrat bor vi just nu faktiskt ganska trångt.

Vi har en liten tv-hörna med soffa och så här, men där vill ju maken gärna se på tv och/eller surfa på sin laptop (eftersom vi inte fick plats med en egen arbetshörna till honom) och då blir det inget bra flyt i läsningen. Dock kunde jag väl sitta på läsa vid köksbordet, men det separeras dock enbart från tv-hörnan av lite garderober så jag blir fortfarande störd av ljudet från tv:n och vidare bekväma är inte stolarna heller i längden. Annars kan jag ligga på sängen eller sitta på en kontorsstol vid datorn och läsa, men inget av det är ju optimalt.

Men… om något år när vi har fått i ordning några rum på nedervåningen och kunnat flytta ditt vardagsrummet tillfälligt (för det dröjer innan vi kommer få ordning på det riktiga vardagsrummet = skolsalen) så har maken lovat att jag ska få en liten myshörna i nuvarande tv-hörnan. Jag kräver inte mycket. En fåtölj, en lampa, ett bord för tekoppen. Det är högst upp på min önskelista.

28 reaktioner på “Bokbloggsjerka 3-6 augusti

  1. Det låter som om det kommer bli en riktig liten idyll när ni är färdiga. Kul med annorlunda renoveringsprojekt. Själv föredrar jag att läsa just framför tv:n. Störs inte så mycket av ljud när jag läser och vill gärna ha den som sällskap om det är en läskig bok ;)

    • Vi tänker inte så mycket på att det egentligen är en skola, eftersom den lades ner redan 1947, och sedan har varit mer som en samlingslokal på nedervåningen och en lägenhet på övervåningen. Själva skolsalen är ju kvar även om det inte finns några bänkar eller så längre, men rummet är ju någonstans 80 kvadrat stort och minst ett par fyra meter i tak. Det blir en utmaning att inreda det.

      Men nej, ingen av mig eller maken har gått där, av förklarliga skäl. Min mormor och morfar samt deras syskon har gjort det dock, så det är lite kul.

  2. Ja, en läshörna är verkligen inte fel att ha. Jag kan inte heller riktigt koncentrera mig om sambon tittar på TV eller lyssnar på musik. Tack och lov har han numera hörlurarna på sig när jag lyssnar på musik så jag kan få lite läsro. Det finns några nackdelar med att bo trångt … :)

  3. Vad häftigt att bo i en gammal skola! Jag skulle gärna vilja bo i en ”barn conversion”, dvs en ombyggd ladugård (gärna i sten, inte trä). Blev helt såld efter ett par avsnitt av ”En plats på landet” som går på TV8. :)

  4. Hmm, en mysig läshörna var något jag också ville ha. Så jag fixade en läshörna för ett par månader sedan när jag möblerade om lägenheten (för att få plats med en bokhylla!) men nu har vår katt erövrat den ifrån mig! Hon har flyttat sin sovpläd till min fötölj och spedear dagarna sovandes där.

  5. En läshörna hade verkligen inte varit fel. Hade varit perfekt att flyttat in någonstans där det är plats för en walk in closet och istället hade man gjort om den till ett mysigt rum :)

Kommentera

