Bokbloggsjerka 10-13 augusti

Men hjälp, inte kan det väl vara 10 augusti redan? Och inte kan väl min lååånga semester vara slut redan på onsdag? Fast lite skönt är det ju förstås också att få komma tillbaka till vardagen och rutinerna, även om det blir en massa nytt nu i höst. Till exempel ska jag undervisa Engelska C på gymnasiet för första gången. Jag ser väldigt mycket fram emot det, men är lite nervös också.

Åh, nu babblar jag igen. Här kommer det jag egentligen skulle prata om, nämligen svaret på Annikas fråga.

Veckans fråga: Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.

För egen del måste jag säga att det finns ungefär lika många böcker jag INTE vill läsa, som det finns böcker jag är hemskt sugen på. Det gäller bara nu att välja ut tre som jag är extra ointresserad av och motivera varför.

Nu kanske jag blir halshuggen men jag har inte läst och vill heller inte läsa Millennium-trilogin av Stieg Larsson. Anledningen är lika enkel som fjantig; alla människor som normalt sett inte läser böcker men som hade läst dessa försökte pracka på mig dem med orden ”Va? Har du inte läst dem? Du MÅSTE!” Och då tänkte jag att Nej, det måste jag inte alls, och hade jag, som den bokmal jag är, velat läsa dem så hade jag gjort det redan. Så istället blev jag anti.

Karl Ove Knausgårds självbiografiska bokserie Min kamp mår jag också lite illa av varje gång jag ser, och det främst på grund av titeln. ”Min kamp” ger mig liksom helt felaktiva associationer. Seriöst. Tyvärr har jag läst delar av den bok jag associerar till, vilket ännu mer minskar mitt intresse för Knausgårds böcker även om hans böcker troligtvis är bra mycket mer trivsamma.

En annan bok(serie) som jag inte ha någon som helst önskan att läsa är Fifty Shades of Grey av E L James, som ju annars tydligen erövrar världen. Varför vet jag egentligen inte, men jag känner mig helt enkelt bara inte intresserad av dem. Kanske är det hypen som gör det igen..?

33 reaktioner på “Bokbloggsjerka 10-13 augusti

  1. Milleniumtrilogin har jag läst och gillat. Knausgårds första Min kamp har jag läst och ogillat. Fifty shades of grey är nog inget för mig heller :)

  2. Jag hade inte tänkt läsa Milleniumtrilogin. Men vad sjutton gör man när en stackars sate stolt ger en dem i julklapp?

    Anledningen till att jag inte tänker läsa Min Kamp är ungefär av samma anledning som du.

    Fifty Shades of Grey har hypen tagit död på för mig. Det och att den lär ha fötts som Twilight fanfiction gör mig lite avskräckt.

  3. Tyckte de delar jag läst av Millenium var helt ok, men det är ju inget måste precis. Knausgård kanske jag läser så småningom, om jag får tid! Längden avskräcker. Fifty shades … vet inte. Jag är alltid nyfiken på det som blir omtalat och undrar varför.

  4. Varje gång jag ser Knausgårds böcker så associerar jag direkt till den hemska boken med samma titel. Förstår faktiskt inte hur Knausgård tänkte när han valde titeln. Tycker en sån sak aldrig bör preskriberas…

  5. Min kamp har jag också svårt för. Känns som böcker man ska läsa om man gillar att läsa men jag har inte riktigt förstått vad som är grejen med dom. Nån som vet?

  6. Blev lika svar från oss den här gången ;)
    När någon säger ”Du MÅSTE läsa den!” så blir jag också småbarnslig. Jag tänker minsann inte låta någon annan bestämma över mig! Jag har säkert missat en och annan underbar bok pga. det, men i gengäld kan jag ju tipsa folk om böcker de aldrig hört talas om.

  7. Jag tycker inte att du missar ett dugg om du struntar i Millenniumtrilogin.. Jag tycker inte alls att de var särskilt bra. Jag är också tveksam över både Knausgård och Fifty shades.. Jag blir nästan alltid besviken över hypade böcker.

Kommentera

