Utmaning: 8 fakta/vanor om dig själv

Jag har blivit utmanad av Nilmas bokhylla att berätta 8 fakta/vanor om mig själv. För att delta i denna utmaning finns det några regler:

Regler: Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen hos dem så att de vet att de har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

1. Jag är född och uppvuxen i den lilla bruksorten Forshaga, två mil norr om Karlstad, och förutom en ettårsvistelse i Hallstahammar (mitt första lärarjobb!) har jag bott i Värmland hela mitt liv. Nu bor jag med min man i ett gammal landsbygdsskola från 1860, lite drygt två mil utanför Karlstad.

2. Jag dricker i princip aldrig kaffe. Alla sa till mig att när jag började på universitetet så skulle jag nog börja dricka kaffe. Men nej. Då sa de att när jag började sommarjobba i äldrevården (tre somrar på raken) så skulle jag börja dricka kaffe. Men nej. Slutligen, när jag började jobba som lärare – då skulle jag absolut börja dricka kaffe! (För det vet ju alla att det är det enda lärare gör på jobbet..!) Men nej. Jag gillar fortfarande inte kaffe, och om jag ibland dricker det så är det mest för att vara artig.

3. Som barn var jag väldigt envis och det fick mina dagisfröknar (som det hette då) verkligen känna av. Ibland vägrade jag att ta på mig overallen om de uttalade ordet fel (alltså inte [åverål] som jag tyckte, utan [åverall]), och fick således vara inne när de andra barnen var ute och lekte i snön.

4. Något som jag tycker fruktansvärt illa om är att gå barfota (dvs utan strumpor och/eller skor) och att få sand mellan tårna är bland det äckligaste jag vet.

5. Jag är väldigt intresserad av jämställdhet och genusfrågor. Även om vi inte har några barn (än) så får min stackars make stå ut med många utläggningar om könsneutral barnuppfostran. Han är en tålmodig man.

6. Det ämne jag var sämst på i skolan var bild, då jag är i total avsaknad av konstnärlig ådra. Ironiskt nog arbetar jag idag på en skola med estetisk inriktning.

7. När någon jag inte känner ska gissa min ålder brukar de tro att jag är tio år yngre än vad jag egentligen är, vilket är 27. Varje månad när jag ska köpa busskort och ber om ‘Vuxen’, så säger kvinnan i kiosken: ”Jaså? Det hade jag aldrig gissat!” Varje månad!

8. Bland det tråkigaste jag vet är att tävla, leka lekar och spela spel. På mellanstadiets ”roliga timme” fick jag jobba med svensk grammatik istället, vilket vår lärare hoppades skulle resultera i att jag hellre var med och lekte men jag tyckte att det var kul.

Jag utmanar boktrollet, Bokpotaten, Skuggornas bibliotek samt Petras bokblogg.

5 reaktioner på “Utmaning: 8 fakta/vanor om dig själv

Kommentera

