Recension: Entangled av Cat Clarke

Handling

The same questions whirl round and round in my head: What does he want from me? How could I have let this happen? AM I GOING TO DIE? 17-year-old Grace wakes up in a white room, with table, pens and paper – and no clue how she got there. As Grace pours her tangled life onto the page, she is forced to remember everything she’s tried to forget. There’s falling hopelessly in love with the gorgeous Nat, and the unravelling of her relationship with her best friend Sal. But there’s something missing. As hard as she’s trying to remember, is there something she just can’t see? Grace must face the most important question of all. Why is she here? A story of dangerous secrets, intense friendships and electrifying attraction. (bokus.com)

Recension

Tja, vad ska jag säga. Jag tyckte verkligen att bokens handling lät otroligt lovande och unik, men jag  gillade inte boken så mycket som jag hade förväntat mig. Kanske hade jag för höga förväntningar. Som jag sa, jag tyckte verkligen den premissen att Grace vaknar upp på ett för henne okänt ställe och måste kämpa för att få ordning i sin tillvaro, och det första kapitlet var gudomligt. Jag gillar också nostalgitripper i böcker och okronologisk ordning. Jag tyckte att personerna var välskrivna, speciellt Grace. Även om jag ville skaka henne ibland för att få henne att inse sina idiotiska val, kändes hon mycket verklig.

Så, vad vad var inte bra då? På helhet var hela romanen lite väl långsam och utdragen för min smak. Det var massor av inre monolog och levande beskrivningar. Även om det hjälpte till att måla en bild av Grace saktades också boken ner. Dessutom är Entangled en mycket mörkare roman än vad jag brukar läsa, eftersom det handlade en hel del med de mörkare sidorna av det mänskliga psyket. Det kanske helt enkelt bara inte är min kopp med kokade blad, så att säga.

Och så var det slutet. Eh, vad? Slut nu? Ursäkta? Det kändes ungefär som ett svenskt film. Man inser inte att man är i slutet tills eftertexterna kommer. Men om du är intresserad av romanen, låt inte mig hindra dig från att läsa den, eftersom det, trots allt, finns massor av positiva recensioner där ute också.

One thought on “Recension: Entangled av Cat Clarke

  1. I bought Entangled a couple of weeks ago to read for the 2011 Debut Author Challenge. So far, I've seen only positive reviews, and I have to say, its quite nice to see a negative one. Lots of positive reviews can often rise my expectations for the books, which generally leads me to not liking it.Lovely honest review 🙂

Kommentera

