Recension: Nightshade av Andrea Cremer

Calla is the alpha female of a shape-shifting wolf pack. She is destined to marry Ren Laroche, the pack’s alpha male. Together, they would rule their pack together, guarding sacred sites for the Keepers. But then, Calla saves a beautiful human boy, who captures her heart. Calla begins to question everything – her fate, her existence, and her world and the orders the Keepers have asked her to follow. She will have to make a choice. But will she follow her heart if it means losing everything, including her own life? (bokus.com)

Jag gillade romanen. Även om den fick en långsam start, vilket är ganska symptomatiskt för första delen i en paranormal serie eftersom uppbyggnaden av världen tar lite tid. Dock tog den fart och fick mig verkligen engageradn. Jag läste den på tre dagar, trots att jag arbetade heltid. Pendling till arbetet har verkligen har ökat min lästid.Jag gillar karaktären Calla. Hon är inte dina typiska svaga och gnälliga YA-hjältinna, tvärtom, hon är stark och ansvarsfull. Enligt min åsikt ibland för ansvarig. Hon låter andra diktera hennes liv och framtid, och hon bara accepterar sitt öde. Men ändå, jag uppskattar att hon inte gnäller så mycket som många andra tjejer i YA-genren.

Dessutom visade båda hennes beundrare (klassiskt triangeldrama, yay) också älskvärda och försonande egenskaper och  att välja läger var faktiskt mycket svårare än det brukar vara. Å ena sidan finns alfahannen Ren som har valts ut som Callas partner och som hon känt hela sitt liv. I början var alltför macho och en riktig kvinnokarl, men allt eftersom historien fortskrider det är uppenbart att han verkligen bryr sig om henne. Å andra sidan finns den upproriska människan, Shay, som utmanar allt Calla någonsin har lärt sig. Jag är fortfarande osäker.

Det fanns många oväntade vändningar, men jag har så att säga jag är ganska nöjd med att jag tänkte ut några av dem innan de hände, till exempel twisten i skogen på slutet. Totally saw it coming. Något jag däremot inte hade förväntat mig, var dock slutet. OMG. Vilken cliff-hanger!