Recension: The Dead-Tossed Waves av Carrie Ryan

Handling
Carrie Ryan’s sensational new novel reveals more of the secrets of the world after the return of the Unconsecrated and introduces a new heroine who must tangle with her mother’s secrets. Gabry lives a quiet life, secure in her town next to the sea and behind the Barrier. She’s content to let her friends dream of the Dark City up the coast while she watches from the top of her lighthouse. Home is all she’s ever known and, and all she needs for happiness. But life after the Return is never safe and there are threats even the Barrier can’t hold back. Gabry’s mother thought she left her secrets behind in the Forest of Hands and Teeth, but, like the dead in their world, secrets don’t stay buried. And now, Gabry’s world is crumbling. One night beyond the Barrier …One boy Gabry’s known forever and one veiled in mystery …One reckless moment, and half of Gabry’s generation is dead, the other half imprisoned. Now Gabry knows only one thing: if she has any hope of a future, she must face the forest of her mother’s past. (bokus.com)

Recension
Om jag tyckte att The Forest of Hands and Teeth var bra, så  gillade jag verkligen The Dead kastades Waves. Jag var lite förvånad först att berättaren i denna roman i själva verket inte var Maria utan en annan flicka, som vi senare får reda på  är Marias dotter Gabry. Överraskande ja, besvikelse nej. Jag blev riktigt fascinerad av Gabry och hennes liv i Vista. På ett sätt är det nästan en utvecklingsroman eftersom det skildrar Gabry resa, både psykologiskt och känslomässigt, från en rädd och osäker flicka till viljestark och självsäker ung kvinna.

I motsats till sin föregångare tyckte jag inte att denna bok var långsam all. Handlingen var snabb och actionfylld under hela boken, men den tappade heller inte fokus på överlevnad eller relationer. Den romantik som jag kände saknades i The Forest of Hands and Teeth (ursäkta för alla jämförelser) var mer i min smak var i denna roman. Jag vill ju gärna ha lite romantik i mina romaner.

Precis som i Carrie Ryans första roman fokuserar även denna på de stora existentiella frågorna som Vem är jag? Var kommer jag ifrån? Vad är rätt? Vad ska jag göra med mitt liv? Är detta allt? Finns det något mer? The Dead-Tossed Waves dock, kändes för mig mycket mer hoppfull, vilket gör denna roman mer i min smak. När allt är hemskt, vill jag fortfarande kunna hålla fast vid hoppet.

Även om du känner att du inte direkt är ett zombie-fan rekommenderar jag ändå att läsa Carrie Ryans post-apokalyptiska zombie-serien, eftersom de innehåller så mycket mer än vad man tror vid första ögonkastet. Den utmanar läsaren att fundera på samma frågor som Gabry, frågor om rätt eller fel och vad som innebär att vara människa.

Kommentera

