Recension: The Goddess Test av Aimee Carter

Handling
In a modern-day take on the myth of Persephone, 18-year-old Kate Winters is thrust into a mythical world, where she must pass seven impossible tests and outsmart a spiteful god in order to save the life of not just her mother but of her captor as well. (bokus.com)

Recension
Jag hade höga förväntningar på denna bok och jag är glad att säga att de infriades. Då jag alltid varit intresserad av sagor, myter och legender tyckte jag om denna moderna tolkning av en gammal grekisk myt. För att vara den första delen i en serie var det förvånansvärt lätt att komma in i romanen. I och för sig behövde ju inte författaren bygga en helt ny värld eftersom de grekiska myterna ju redan existerar.

Bokens hjältinna, Kate, är en sympatisk karaktär, nästan till den punkt där hon är för perfekt för att vara sympatisk alls. Hon är kärleksfull, omtänksam, smart och helt enkelt osjälvisk. Och gällande Hades, var Henry långt ifrån vad man skulle förvänta sig av underjordens härskare (tänk: grym, gammal, ful). Med tanke på tidigare recensioner av boken hade jag dock förväntat mig mer romantik. Det fanns inga fjärilar. Således var mor-dotter-förhållandet det starkaste och mest intressanta i romanen, enligt mig.

Aimee Carter levererar twist på twist, vilket gör The Goddess Test till en riktig bladvändare. I motsats till många första-böcker tiden har jag läst på senaste tiden uppskattade jag att denna en fungerar som en fristående bok också. Även om jag kunde se en fortsättning på flera subplots känner jag ändå nöjd med det öppna slutet.

Kommentera

