Recension: Mockingjay av Suzanne Collins *Spoiler alert*

Against all odds, Katniss Everdeen has survived the Hunger Games twice. But now that she’s made it out of the bloody arena alive, she’s still not safe, in the powerful and haunting final installment of Collins’s groundbreaking The Hunger Games trilogy. (bokus.com)

Ganska omgående efter att jag läst om Catching Fire slog jag till på Mockingjay eller Revolt, som den ju heter på svenska. (Fast jag läste en engelska versionen). Jag var verkligen ivrig att ta reda på vad ska hända med Katniss, eftersom jag gillade henne  i de två första böckerna. Kanske var det för tidigt eller så hade jag för höga förväntningar, jag vet inte, eller kanske den tredje bocken helt enkelt inte var lika bra som de andra. På ett sätt har den ju en helt annan handling än de andra. Vi får inte längre följa Katniss och hennes kamp för överlevnad i arenan, utan snarare ett fullskaligt gerillakrig. Jag känner att jag borde finna detta intressant nog, eftersom det finns många paralleller till vad som händer i den verkliga världen just nu med folk som reser sig mot diktatorer. Men tyvärr fångar inte Mockingjay mitt intresse på samma sätt som de första två, och denna form av det kan vara en anledning. Jag är mer intresserad av relationer (inte bara romantiska sådana) mellan några huvudpersoner som jag ”känner väl” och med allt som hände i revolutionens tecken fanns det liksom igen tid för det.

Där Hungerspelen och Fatta Eld kretsade kring en eller ett fåtal personer handlar Mockingjay om en hel nation, och jag har svårare att relatera till det. Katniss kastas in i kriget mot sin vilja, eller blir åtminstone övertalad om att rebellerna behöver sin ”Mockingjay” (härmskrika)  som symbol.

När det gäller kärlekshistorien från de andra böckerna är det kanske naturligt, med tanke på allt som händer i Panem, att den tonas ned (vem skulle ha tid att tänka på någonting så trivialt som romantik med livet som insats ?), men det drar ju ner betyget lite för mig som ju älskar romantik. Och Katniss agerar också mycket grymt och springer mellan Gale och Peeta, och det stör mig. Bestäm sig människa!Till slut måste hon dock bestämma sig för en av dem, men på ett sätt görs det också åt henne. Precis som allt annat i den här boken.

Det låter som jag avskyr den här boken men det gör jag inte. Jag är glad att jag läste den. Det var helt enkelt inte så sjukt bra och omöjlig att lägga ner som de andra två. Men om du har läst de två första måste du såklart läsa den här också också!