Recension: Die For Me av Amy Plum

Handling
After their parents are killed in a car accident, 16-year-old Kate Mercier and her older sister Georgia, each grieving in her own way, move to Paris to live with their grandparents and Kate finds herself powerfully drawn to the handsome but elusive Vincent, who seems to harbor a mysterious and dangerous secret. (bokus.com)

Recension
Detta är en svår recension att skriva, eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig om boken. Ibland när man läste den tyckte jag att den var jättebra och ibland kände jag mig ganska blasé. Handlingen var, måste jag erkänna, ganska unik medan många andra delar av berättelsen var mer förutsägbar. Söt tjej som inte vet det själv. Check. Farlig, övernaturlig, vacker man. Check. Dödsfiender som går way back. Check. Omedelbar attraktion. Check. Stalker-tendenser. Check.

Kate är en väldigt sympatisk huvudperson och författaren lyckas få läsaren att bry sig om henne och känna för henne. Hon står upp för vad hon vill och tror på och är lätt att relatera till för oss bok nördar. Hennes love interest Vincent kommer att få flickor att svimma hela världen, genom att vara en sådan gentleman och fransk på det (jag har förstått att vara fransk är ett populärt karaktärsdrag). Många är de bloggare som har förälskat sig inte bara i Vincent men i hela kärlekshistorien. Jag tyckte att den var söt och välskriven men ändå, på något sätt var den inte riktigt perfekt.  Jag var glad dock att författaren bestämde sig för bara ett dödsdömt förhållande utan att göra ett triangeldrama av det. Jag hoppas verkligen att de kanske-inte-så-subtila ledtrådarna om en eventuell framtida triangeldrama inte kommer att utvecklas till en, så jag behöver inte lägga till ännu en check angående förutsägbarheten.

För en debutroman tycker jag ändå att Die For Me var okej och det är inte otroligt att jag kommer att läsa uppföljaren.

One thought on “Recension: Die For Me av Amy Plum

  1. lol, this is the third review I've seen for Die for Me today :pAll have been generally positive and while the others have been really enthusiastic I think I'll feel the same about this book as you did, when it comes to reading it – but I guess we'll have to wait a few weeks to find out :)Lovely, honest review

Kommentera

