Recension: Desires of the Dead av Kimberly Derting

Handling
Violet and Jay are finally dating, but adjusting to the new relationship is not as easy as Violet anticipated. Especially when she has to split Jay’s time and attention with his new best friend, Mike, and Mike’s pesky younger sister – who happens to be obsessed with Jay. Meanwhile, when Violet’s special abilities lead her to the body of a young boy, her tip to the police puts her on the radar of the FBI. Violet tries to fend off the FBI’s questions while maintaining the semblance of a normal life, but somebody’s leaving her threatening notes and an echo around Mike’s house reinforces that all is not right. Violet is forced to admit that perhaps the only people who can help her figure it out are the very people she’s desperate to avoid – the FBI.

Recension
Medan jag fastnade direkt för The Body Finder, tyckte jag om Desires of the Dead men inte riktigt lika mycket. Den fråga som jag själv har svårt att besvara är varför?

Deckaraspekten i  bok nummer två tilltalade mig mer än i den förra. Jag fann det spännande och gillar verkligen greppet i den senaste romanen, där p gärningsmannens tankar och handlingar från sin (vill inte berätta könet) synvinkel representeras. Jay och Violet, som i den första delen var bästa vänner sedan barndomen, men fann att deras förhållande hade vuxit till något annat, är fortfarande tillsammans i denna andra roman. De var fortfarande väldigt kära och söta, men ni vet, lyckliga par är tråkiga. Inte i verkligheten, men i böcker, filmer, TV-serier, you name it. Lyckliga par är tråkiga. Det är därför de måste kämpa en del innan de kan gå tillbaka till sina lyckliga liv. Jag tycker att båda agerade ganska irrationellt i dessa små slagsmål, och det drog ner betyget för boken, även om jag förstår varför författaren tog med det (se lyckliga par).

Totalt sett var dock Desires of the Dead en bra bok. Det är en spännande kriminalhistoria sammanflätad med en oskyldig och söt kärlekshistoria, som i den första romanen. Jag rekommenderar definitivt den här boken.

Kommentera

