Recension: Om jag stannar / När jag lät dig gå av Gayle Forman

Om jag stannar

På ett ögonblick förändras allt. Det sista Mia minns är att hon sitter i baksätet på bilen tillsammans med sin familj. Det har snöat på morgonen och de är på väg till goda vänner.

I nästa ögonblick ser hon sig själv bli buren ut ur bilvraket och räddningspersonalen kämpar för hennes liv. Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tillbakablickar och reflektioner över de människor hon ser i sjukhusets väntrum, lära känna hennes liv och hennes val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla leva vidare med smärtan eller släppa taget? (bokus.com)

Med tanke på handlingen är Om jag stannar verkligen en känslomässig bok, och den väcker effektivt alla möjliga känslor, även om det ibland nästan blir för mycket. Jag har alltid gillat historier som berättas i omvänd ordning, dvs börjar i slutet och arbetar sig bakåt. Så jag uppskattar det sätt på vilket denna roman skrevs, kapitel från sjukhuset blandade med flashbacks från Mias liv. Allt inom loppet av 24 timmar. Minnena från Mias liv var det som gav mest i berättelsen, tycker jag. Jag föredrog dem framför  scenerna från sjukhuset, eftersom det var de delar som verkligen visade vad hon hade förlorat.

Om jag stannar var ganska kort och och gick fort att läsa. Det tog inte mig mer än ett par timmar att avsluta den. Detta var en av de romaner som får dig att begrunda din egen dödlighet. Om du var kvar med ett val som Mias, vad skulle du välja?

När jag lät dig gå

Mia är hyllad cellist och Adam har slagit igenom som rockstjärna. Adam lever ett hårt liv i strålkastarljuset med en känd flickvän vid sin sida. Men han kan inte glömma Mia. Varför rann deras förhållande ut i sanden? Varför slutade hon höra av sig? För att han gav henne tillåtelse att lämna honom … bara hon inte släppte taget om livet… den där dagen när han vakade över henne på sjukhuset. Och hon låg i koma. Kunde hon verkligen höra honom då? Adam får ett dygn ensam i New York. Samma kväll ska Mia ge en konsert. Han smiter in och lyssnar. Efteråt blir han kallad till Mias loge … (bokus.com)

I början blev jag förvånad när jag insåg att Mia inte var berättaren längre, utan Adam. Allteftersom jag blev van dock började jag uppskatta att få höra alt ur Adams synvinkel. Däremot var jag inte särskilt intresserad av hans rockstjärneliv. De delar av romanen var lite långtråkig och jag fick tvinga mig själv att inte skumma igenom dem. Mias och Adams nattliga äventyr i New York var dock en helt annan historia. Dessa kapitel fångade mitt intresse. När jag lät dig gå är en välskriven roman och gav Mia och Adam välförtjänt closure men jag ärligt talat var det här nog inte min bok. Kanske contemporary YA inte något för mig.

One thought on “Recension: Om jag stannar / När jag lät dig gå av Gayle Forman