Recension: Ward against Death av Melanie Card

Handling
Twenty-year-old Ward de’Ath expected this to be a simple job-bring a nobleman’s daughter back from the dead for fifteen minutes, let her family say good-bye, and launch his fledgling career as a necromancer. Goddess knows he can’t be a surgeon-the Quayestri already branded him a criminal for trying-so bringing people back from the dead it is.But when Ward wakes the beautiful Celia Carlyle, he gets more than he bargained for. Insistent that she’s been murdered, Celia begs Ward to keep her alive and help her find justice. By the time she drags him out her bedroom window and into the sewers, Ward can’t bring himself to break his damned physician’s Oath and desert her.However, nothing is as it seems-including Celia. One second, she’s treating Ward like sewage, the next she’s kissing him. And for a nobleman’s daughter, she sure has a lot of enemies. If he could just convince his heart to give up on the infuriating beauty, he might get out of this alive… (bokus.com)

Recension
Denna roman tog mig mycket längre tid än vanligt att läsa och inte på grund av språket eller handlingen, men på grund av dess format. Jag har inte en e-läsare utan bara min dator (som inte är en bärbar dator) så jag kunde inte ta boken till min vanliga favorit läsutrymmen:  tåg / buss på väg någonstans, badrummet eller min säng. Således tog det mig en evighet att avsluta den, för annars läser jag ett kapitel här och där på tidigare nämnda platser. Nu kunde jag inte så det gjorde min läsning lite mer oregelbunden, vilket inte var bra för läsupplevelsen.

När jag fick detta e-ARC från förlaget (tack så mycket!) hade jag ingen aning om vad som väntade och ibland kan det vara en bra grej. Många böcker har gjort mig besviken tidigare eftersom mina förväntningar var för höga. Jag blev omedelbart intresserad av det första kapitlet där Ward utför sitt svartkonst på adelsmannens dotter Ceila, som inte ens inser att hon är död. Många är de mytologiska varelser har förekommit i flera böcker nyligen, men en necromanc(en som kan väcka de döda till liv) ..  It’s a first for me.

När det gäller karaktärerna är de ganska roligt. Celia är ett kick-ass huvudperson. Även om hon är en mördad adelsmans dotter kom blivit återuppväckt är hon inte i något behov att bli räddad. Hon bevisar det genom att mer än en gång döda fiender genom att kasta dolkar genom deras strupar. Now that’s some real sass. Ward å andra sidan är också sympatisk, en lugn ganska blyg och samvetsgrann necromancer / läkare som aldrig drömt om att snubbla in i något sådant. Som alltid gillar jag när historien berättas från både huvudpersonernas synvinklar, vilket är fallet med denna roman. Den del att jag är lite besviken på är romantiken. Sammanfattningen gjorde att jag förväntade mig mer av denna vara.

Utgivningsdatum: 2 Augusti 2011.

Kommentera

