Recension: Mycket mer än så av Sarah Dessen

Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år.

Innan hon ska börja på college får hon ett erbjudande om att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya familj i en liten stad vid kusten, och hon tar tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras. (bokus.com)

Fram till förra veckan var jag en Sarah Dessen-oskuld. Jag hade alltså aldrig läst en Sarah Dessen-roman. Så när jag kom över en på mitt lokala bibliotek, bestämde jag mig för att se vad hypen handlade om. Och nu förstår jag den, det gör jag verkligen.

Mycket mer än så är på sätt och vis en bildningsroman även om den bara utspelas under en sommar. Auden har tillbringat större delen av sina dagar begravd i skolarbete för att få sina föräldrars uppskattning och har faktiskt aldrig varit ett barn, utan snarare en vuxen. Hon är hopplöst bristfällig i det sociala spelet eftersom hon aldrig har deltagit i viktiga ungdomsritualer (typ prom). Under sommaren upptäcker Auden ny sida av sig själv och vem hon kan vara. Jag tycker att det var rörande att se dessa förändringar i Auden, som var en mycket sympatisk karaktär, som jag till viss del kunde relatera till. Jag tyckte om de flesta karaktärer utom en. Genom hela boken jag var fantastiskt irriterad på Audens far. En större egoist verkar svårt att hitta! Jag var rasande på den mannen ibland.

Sarah Dessen är en riktigt begåvad författare som bryr sig om sina karaktärer och som gör att läsaren också bryr sig. Detta var min första Sarah Dessen-bok, men det kommer nog inte att bli min sista. Jag önskar bara att denna bok och andra som den skulle ha funnits när jag var tonåring själv.