Recension: Amy & Roger’s Epic Detour av Morgan Matson

Handling
Amy Curry thinks her life sucks. Her mom decides to move from California to Connecticut to start anew–just in time for Amy’s senior year. Her dad recently died in a car accident. So Amy embarks on a road trip to escape from it all, driving cross-country from the home she’s always known toward her new life. Joining Amy on the road trip is Roger, the son of Amy’s mother’s old friend. Amy hasn’t seen him in years, and she is less than thrilled to be driving across the country with a guy she barely knows. So she’s surprised to find that she is developing a crush on him. At the same time, she’s coming to terms with her father’s death and how to put her own life back together after the accident. Told in traditional narrative as well as scraps from the road–diner napkins, motel receipts, postcards–this is the story of one girl’s journey to find herself. (bokus.com)

Recension
Oj oj oj! Jag älskade verkligen denna bok! Den är fantastisk, förmodligen den bästa jag läst under hela året! Den kanske började lite långsamt, men när jag väl kom in i den, var det omöjligt att sluta läsa. För mig är beviset på hur mycket jag gillar en bok tydligt beroende på hur jag läser den. Med den här boken ville jag verkligen läsa varje led stund eftersom jag var tvungen att veta vad som hände sedan, men jag hejdade mig och tvingade mig att läsa långsamt – att njuta av den. Jag ville inte missa ett enda ord.

Jag älskade att vi fick ta del av Amys rese-scrapbook och när jag kom över en av Rogers spellistor fick jag lust att lyssna på dem på Spotify. Men jag läste alltid boken ganska långt bort från en dator med internetuppkoppling så det blev liksom tyvärr aldrig av. Jag fick också en enorm längtan efter en roadtrip tvärsöver USA … några frivilliga?

Det jag tyckte bäst om med romanen var huvudpersonerna. De var två personer som jag som läsare verkligen brydde mig om. Amy är lätt att relatera till, även om man inte har varit i hennes situation, och jag gillar skrivtekniken att låta oss lära känna henne genom att få se glimtar av hennes förflutna. Roger är lugn och respektfull är inte bara ett gott sällskap till Amy på sin resa av självinsikt, utan förändras också under resans gång. En roadtrip ska vara livsförändrande den här var det definitivt, för båda huvudpersonerna. Jag tänker inte säga något mer eftersom jag inte vill förstöra något, men WOW! Ni måste läsa den!

Kommentera

