Recension: Bumped av Megan McCafferty

Handling
A virus has swept the world, making everyone over the age of eighteen infertile. Teenagers are now the most prized members of society, and would-be parents desperately bid for ‘conception contracts’ with the prettiest, healthiest and cleverest girls – cash, college tuition and liposuction in exchange for a baby. Sixteen-year-old Melody is gorgeous, athletic and has perfect grades, and has scored an amazing contract with a rich couple. And she’s been matched with one of the most desirable ‘bumping’ partners in the world. But Melody’s luck is about to run out. She discovers she has a sister – an identical twin, Harmony, who has grown up in a religious community opposed to the idea of ‘pregging’. Harmony believes her calling is to save Melody from her sinful plans. (bokus.com)

Recension
Jag var verkligen spänd att dyka ner i den här boken, och kanske var mina förväntningar lite för högt satta. Det fanns saker som jag gillade och saker jag inte gillade. Kanske var det meningen med boken, men jag fann den ganska otäck. Både världen där Melody lever, där tonårsflickor är barnmaskiner, och Harmonys Godside, där människor blir hjärntvättade av religionen. Jag hoppas att ingen tar illa upp nu, men jag har svårt för religiösa rappakalja, oavsett religion.

I början var det svårt för mig att hålla reda på vilken av huvudpersonen som var berättare och jag var tvungen att gå tillbaka till början av varje kapitel att se och sen läsa på baksidan för att se vem som var vem. Slutet tilltalade inte mig alls eftersom det egentligen inte fanns något, bara en cliff-hanger till nästa bok.

Utgångspunkten var dock intressant och tankeväckande, och jag gillade Zen. Han verkade vara den enda vettiga personen i ett dårhus. Trots alla dess brister var boken ändå tillräckligt spännande för att jag skulle läsa ut den.

One thought on “Recension: Bumped av Megan McCafferty

Kommentera

