Recension: Beautiful Creatures by Kami Garcia & Margaret Stohl

Handlingen
Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she’s struggling to conceal her power and a curse that has haunted her family for generations. But even within the crumbling graveyards of the forgotten South, a secret cannot stay hidden forever–and one secret could change everything. (bokus.com)

Jag är ledsen att meddela att blev besviken på den här boken. Jag hade förväntat mig mer. Romanen började bra, men tempot blev alldeles för långsamt och jag började tappa intresset. Och som det tyvärr ofta är i YA-genren så framskred kärlekshistorien för fort och de två turturduvorna började att erkänna sin odödliga kärlek för varandra ungefär dagen efter att de träffades. Det känns helt enkelt inte trovärdigt. Vad är det för fel med att låta sina karaktärer förälskar som normala människor? Dessutom var jag ganska ointresserad av huruvida de kunde vara tillsammans eller inte, vilket är döden för en  litterär karaktär enligt mig.

Det positiva med boken var att det för en gångs skulle var en manlig huvudperson. Jag gillade också de övernaturliga inslagen, men boken blev för lång och seg. Jag förstår behovet av detaljer när man bygger en ny värld men detta är ett klassiskt fall av detaljer gone wild. Det är bara för mycket av det och tempot blir lidande. Jag skummade genom stora delar av beskrivningar bara för att komma någonstans. Jag läste ut boken, men mer av någon form av ”skyldighet” än egentligt intresse.

Om författarna hade huggit av ungefär en tredjedel av boken, dvs alla onödiga detaljer, kanske det hade varit en bra bok, men nu var helt enkelt inte min kopp te.