Recension: Carrier of the Mark av Leigh Fallon

Instantly drawn to a mysterious, alluring boy in her class, teenaged Megan, an American living in Ireland, discovers that they are linked by a supernatural destiny that gives them powers Megan never knew she possessed. (bokus.com)

Jag har medvetet väntar med att läsa denna roman eftersom jag hade läst extatiska recensioner om den, men jag har verkligen kämpat med den här boken. Det har tagit mig över två veckor att avsluta den, vilket är en lång tid för mig. Med en bra bok läser jag vid varje givet tillfälle, men den här har spenderat större delen av sin tid liggande i badrummet. Jag glömde till och med att ta med den på tåget som jag åker med till jobbet.

Även om jag tycker att det är lite tröttsamt att allt övernaturligt ska jämföras med Twilight så kunde inte ens jag låta bli att göra det också med den här boken. Det är bara alltför uppenbart. Först finns det mystiska syskon i skolan som alla är lite misstänksamma mot. Sedan finns den jag-måste-hålla-mig-borta-från-dig-men-jag-är-inte-stark-nog á la Edward Cullen och sedan bekänner de sin odödliga kärlek till varandra efter att ha känna varandra hur länge, typ två veckor?Även om Twilight i sig inte kanske var Nobelpris-material så är Meyer duktig på att framkalla känslor, vilket tyvärr författaren till den här boken misslyckas fatalt med. Det fanns ingen kemi mellan karaktärerna.

Allt var dock inte helt värdelöst med den här boken.  Megan var en sympatisk karaktär, och jag blev fascinerad av mytologin. Urgamla profetior är alltid intressant. Hade boken cirklade mer runt det än Megan och Adams dåligt skriva kärlekshistoria så hade boken förmodligen varit mycket bättre.