Periodare

När det gäller böcker är jag något av en periodare, dvs jag snöar in på en genre och så stannar jag där till jag en dag bara blir så sjukt trött på just denna typ av böcker att jag helt slår bakut. Just nu befinner jag mig i slutskedet av en sådan period. Den har varit ganska lång och intensiv. YA-perioden, Young Adult. Ungdomar, relationer, gärna övernaturliga inslag. Och jag har varit genren trogen! När jag ser tillbaka på de flesta av mina recensioner här så är det YA-böcker jag har recenserat, oftast engelska sådana. Och jag har tyckt bra om många och mindre bra om andra.

Men nu känner jag att nej, jag orkar inte läsa en sådan bok till. Jag står inte ut. Jag måste ha omväxling! På senaste tiden har jag inte riktigt funnit glädjen i läsningen men det beror nog på att jag har varit i slutet av en sådan här period. Alla böcker har liksom flutit i varandra. Kanske ligger lösningen i att jag hela tiden måste se till att få omväxling, inte hamna i mina perioder, inte tröttna på hela genrer, hitta godbitarna i alla genrer.

Kommentera

