Läsåret 2011 samt Utmaningar inför läsåret 2012

Från Andréa i Boklandet hittade jag följande lista som verkar väldigt användbar för att summera läsåret 2011. Jag har tagit stora delar och lagt till lite själv. Observera att jag ibland har räknar samma bok i flera genrer, varför det kan bli fler böcker än det egentliga totala antalet.

Lästa böcker sammanlagt under 2011: 56 st
Månad när jag läste flest böcker: maj, 7 st
Månad när jag läste minst böcker: september, 2 st
Omlästa: 2 st
Engelska: 40 st
Svenska:
16 st
Kvinnliga Författare: 40 st
Manliga Författare: 3 st (oj då, här finns utrymme för förbättring)
Köpta: 44 st
Lånade: 9 st
Fått: 2 st
Från förlag: 1 st
Ungdomsböcker: 45 st
Vuxenböcker: 16 st
Contemporary: 20 st
Urban fantasy/ Paranormal romance: 19 st
Dystopi: 7 st
Science fiction: 2 st
Historisk roman: 2 st
Deckare: 6 st

Utmaningar inför läsåret 2012

Mer män
Under 2011 har jag bara lyckats läsa böcker skrivna av 3 män, till skillnad från de 40 kvinnliga författare jag har provat på. Så en utmaning inför nästa år är att upptäcka och läsa fler manliga författare.

Mer svenska
Redan 2010 började jag så smått upptäcka litteratur på engelska även om det fullkomligt exploderade 2011. Eller ja, jag visste ju att det fanns engelska böcker redan innan dess. Jag har ju exempelvis läst en del engelskspråkig litteratur när jag läste just engelska på universitetet. Men innan 2010 hade jag inte läst så mycket engelska böcker på fritiden, men sedan upptäckte jag det enorma utbudet av engelska titlar och blev liksom lite fast. I år ska jag försöka läsa mer på svenska, både i originalspråk och översatt.

Mer biblioteksbesök
Jag har köpt alldeles för mycket böcker under året. Visserligen älskar jag att ha vackra böcker stående i mina bokhyllor men snart är de fulla. Dessutom håller jag och maken på att renovera ett stort gammalt hus så mina pengar behövs på annat håll. Anledningen till att jag har köpt så mycket är att jag mest har läst på engelska och det har varit svårt att få tag på de böcker jag velat ha på biblioteken här i närheten. Men eftersom en annan utmaning ju är att läsa mer på svenska så kanske även detta mål kommer att nås.

Mer blandat
Alla övriga utmaningar (förutom eventuellt den som har med biblioteket att göra) kan egentligen summeras i denna enda: Mer blandat. Jag ska helt enkelt försöka att variera mig mer både gällande genre, språk, kön på författaren etc.

Kommentera

