Recension: Flickan med glasfötter av Ali Shaw

Handling
Säregna saker händer på öarna i den avlägsna och snökalla skärgård som heter St. Haudas Land. Egendomliga bevingade varelser fladdrar förbi i de frusna myrmarkerna. Albinovita djur gömmer sig i de snöhöljda skogarna. Maneter lyser i havets djup. Och Ida MacLaird är sakta på väg att förvandlas till glas … Det började i fötterna och förändringen sprider sig obönhörligt uppåt. Nu återvänder hon till St. Haudas Land, där hon tror att orsaken till förglasningen finns, i den fåfänga förhoppningen att hitta den enda människa som kanske skulle kunna hjälpa henne … (bokus.com)

Recension
Tyvärr hade jag alldeles för stora förhoppningar på den här boken. Jag tyckte att den var helt okej men inte så fantastisk som jag hade trott att jag skulle tycka. För den hade ju alla förutsättningar att vara fantastisk. Vackra miljöer, magi, kärlek. Ali Shaw förfogar visserligen över ett underbart vackert språk, men boken var nog lite väl ”poetisk” för min smak.

Jag hade också problem med berättanden, för vanligtvis är jag väldigt förtjust i okronologisk ordning men i den här boken har jag svårt att hänga med i vad som är nutid och vad som är dåtid.

Normalt sett har jag heller inget emot magi och det övernaturliga och var till att börja med väldigt investerad i historien och all mystik gällande ön och Idas tillstånd. Problemet är bara att jag inte får några svar på mina frågor. Jag vill veta varför Idas fötter har blivit till glas!

Flickan med glasfötter blev tyvärr en besvikelse för min del.

One thought on “Recension: Flickan med glasfötter av Ali Shaw

  1. Ping: Flickan med glasfötter » C.R.M. Nilsson

Kommentera

