Recension: Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay

Juli 1942: Sarah, en 10-årig judisk flicka, gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer – Vél d’Hiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fi ckan, övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer Maj 2002: Inför 60-årsdagen av Vél d’Hiv ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv. Sarahs nyckel är en roman som tar upp de tabun och den tystnad som omger denna smärtsamma episod i Frankrikes historia. (bokus.com)

Detta är ännu en av de böcker jag läste förra året men vars recension aldrig hamnade i den dåvarande bloggen.

Jag anser mig själv vara ganska allmänbildad och får alltid höga poäng när jag och min man tävlar i På Spåret hemma i soffan, men Vél d’Hiv-räden hade jag aldrig hört talas om innan jag läste den här boken. Under tiden jag läste den dock, googlade jag en hel del för att fördjupa mina kunskaper i området. För den som kanske är lika okunnig som jag själv var är Vél d’Hiv-räden namnet på den massarrestering av franska judar som genomfördes av den franska polisen i juli 1942, där ca 13 000 människor arresterades och spärrades in i sportanläggningen Vélodrome d’Hiver (kort: Vél d’Hiv) innan de deporterades till franska interneringsläger och slutligen koncentrationsläger i Tyskland och Polen. Jag frågade en av mina kollegor, som är historielärare, på skolan jag arbetade på förra året när jag läste boken och han hade heller aldrig hört talas om Vél d’Hiv-räden. Även dagens fransmän har, enligt författaren, dåliga kunskaper om detta. Bara det visar ju hur viktig boken är.

Sarahs nyckel är, som sagt, en viktig bok men framför allt är det en bra bok. Jag blir berörd av Sarahs öde och jag vill veta hur det går för henne och hennes familj. Jag tycker om böcker som utspelar sig under olika tidsåldrar men som ändå tvinnas samman. När det gäller den här boken så var det de delar av boken som utspelade sig under kriget som engagerade mig mest. Egentligen är jag inte så intresserad av Julia (i nutiden) utan mest av vad hon hittar om Sarah och hur hon bit för bit lyckas lägga pusslet om Sarahs liv.

Boken finns nu också på film, men jag vet inte om jag vill se den. Jag är tveksam om den kommer att göra sig lika bra i det formatet.