Top Ten Tuesday: Favourite Covers

Top Ten Tuesday is an original feature/weekly meme created at The Broke and the Bookish. This feature was created because we are particularly fond of lists here at The Broke and the Bookish. We’d love to share our lists with other bookish folks and would LOVE to see your top ten lists!

Each week we will post a new Top Ten list that one of our bloggers here at The Broke and the Bookish will answer. Everyone is welcome to join. All we ask is that you link back to The Broke and the Bookish on your own Top Ten Tuesday post AND add your name to the Linky widget so that everyone can check out other bloggers lists! If you don’t have a blog, just post your answers as a comment. Have fun with it! It’s a fun way to get to know your fellow bloggers.

MINA TIO FAVORITBOKOMSLAG

Tja, vi vet ju vid det här laget hur besatt jag råkar vara av böckernas omslag, så vilket Top Ten Tuesday-tema (härlig alliteration där!) skulle passa bättre att börja med..? Det visade sig dock vara en riktigt svår uppgift för det finns ju så fantastiskt många vackra omslag, men tillslut fick jag ändå välja tio stycken. Bokomslagen visas här nedan utan inbördes ordning.

Born Wicked av Jessica Spotswood
Behöver jag ens motivera det här? Jag menar, what’s not to love? Teckensnittet! Modellen! Blommorna i hennes hår! Den känns väldigt vintage och mycket lockande.

The Story of Us av Deb Caletti
Det här är en sådan där bok som jag bara kan fastna med blicken på. Sommar, strand, en känsla av förändring och funderingar. Och motljus! Jag är helt enkelt lite svag för motljus.

Meeresflüstern av Patricia Schröder
Alltså, tyskarna är bra på omslag, jag tycker verkligen det. Det här är ett enkelt men vackert omslag med en färgskala som får mig att tänka på havet (titeln betyder trots allt typ ”Viskningar från havet”). Dessutom lär havssaltet (?) vara i struktur på omslaget. Vackert, helt enkelt!

Defiance av C.J. Redwine
Ett mörkt omslag med en kick-ass-tjej i mitten. Mest älskar jag nog det här omslaget därför att modellen har precis den röda hårfärg som jag drömmer om men aldrig lyckas få till!

Blekit Szafiry av Kerstin Gier
Jag kan inte polska men jag gissar att det betyder ungefär safirblå, eftersom det är det den tyska originaltiteln betyder. Intressant nog sa jag precis att tyskarna var bra på omslag… men när det gäller Edelstein-Trilogie av Kerstin Gier så tycker jag nog att de tyska omslagen är de tråkigaste. Den finns dock väldigt många fina internationella omslag till serien (som ännu inte är översatt till svenska… skynda då!) och det var svårt att välja. Men det får nog bli det polska. Jag älskar ögat och hur symbolen matchar det färgmässigt.

Across the Universe av Beth Revis
Vackra färger. Stjärnor. Ett möte mellan två människor. Ett omslag att drömma sig bort till. Epic.

Glühende Dunkelheit av Gail Carriger
Igen vill jag bevisa min tes att tyskarna gör fina omslag. Detta är omslaget till den första boken i Soulless-serien, och den tyska titeln betyder ungefär glödande mörker. Något av en paradox kan tyckas. Hur som helst är omslaget fantastiskt. Det ger verkligen en känsla av boken, tycker jag.

Gravity av Melissa West
Rymden igen då. Man kunde tro att jag var väldigt intresserad av den. Men det är nog mest den monosynkrona färgskalan. Enkelt men vackert.

Switched av Amanda Hocking
Också ett enkelt omslag. I stort sett monosynkront, men några gula fjärilar som bryter av. (Och sånt som bryter av måste man ha enligt min pappas inredningsfilosofi..!) Typiskt bara att jag köpte den andra versionen av boken innan jag hade sett det här.

Everneth av Brodi Ashton
Ja ja, jag vet att hennes huvud är avhugget och att omslaget är superklyschigt, men jag kan helt enkelt inte motstå en röd svepande klänning!

Inte ett enda svenskt omslag fick vara med på min top-tio-lista. Betyder det att svenska omslag inte är fina eller är jag helt enkelt för sällan i den svenska bokvärlden?

