Recension: Jellicoe Road av Melina Marchetta

Handling
In this absorbing new novel by the award-winning author of ”Saving Francesca,” nothing is as it seems and every clue leads to more questions as Taylor Markham tries to put together the pieces of her past.

Recension
Det här är en svår recension att skriva då jag inte vill avslöja för mycket om det som händer i boken, för det är detta uppnystande av hemligheter som är det som boken bygger på.

Jag hade blivit förvarnad innan jag började läsa boken att den var en aning förvirrande i början. Och det var den ju! Boken är till största delen skriven i första person men detta varvas med kursiverade fragment av en annan historia, skriven i tredje person och det dröjer innan man förstår koppling mellan dessa. Jag minns att jag i början tänkte att det nog är jag som har missat nåt men boken är helt enkelt skriven på det viset. Kanske skulle boken vinna på en omläsning så att man verkligen förstår betydelsen av de tidiga kursiverade fragmenten…

Samtidigt som boken var något förvirrande var den också något beroendeframkallande (läs: mycket beroendeframkallande!) Jag blev i det närmaste besatt av den, mycket på grund av historiens upplägg. Melina Marchetta lämnar precis tillräckligt med ny information för att man ska kunna lägga ihop ett och annat men ändå vilja veta mer, mer, mer! Bit för bit läggs pusslet som till slut berättar hela historien. Sakta men säkert förstår man hur saker hänger ihop. Till slut är det omöjligt att lägga ifrån sig boken!

Och Jonah Griggs. På något vis är det scenerna med Jonah och Taylor som gör i princip hela boken.

Sammanfattning: LÄS!!!

Kommentera

