Recension: Jag är Zlatan av Zlatan Ibrahimovic och David Lahercrantz

I ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” ger han en helt ny och skakande bild av uppväxten i Rosengård. Med sina egna ord berättar han om papporna från den fina sidan av stan som försöker få honom utslängd från Malmö FF. Han berättar om kampen och striderna i Ajax, om köpet till Juventus, succén i Italien och spelskandalen som höll på att förstöra hans karriär. Han berättar om Inter och segrarna, om Mourinho, målen och de stora stjärnorna. Han berättar om Helena, barnen och om livet bakom strålkastarljuset. För första gången avslöjar han precis vad som hände med Pep Guardiola i Barcelona.

I Zlatans egen självbiografi får vi det rafflande spelet bakom klubbytena. Vi får en insyn i den absoluta toppfotbollen vi aldrig fått förut.

Jag ska erkänna att fotboll aldrig har varit, och troligtvis aldrig kommer att bli, ett av mina stora intressen  i livet. Således lånade jag inte denna bok av mina käre far därför att jag vill läsa om fotbollsmatcher utan för att jag hade läst att Zlatans självbiografi skulle vara arbetarklasslitteratur för 2000-talet och att boken skulle vara gripande, särskilt delen om hans uppväxt i Rosengård.

Och det kanske var lite att ta i. Jag tyckte att de delar som behandlade hans uppväxt och dess villkor var intressanta och jag har fått ett helt annan bild av människan Zlatan efter att ha läst boken och fått ta del av hans tankar om olika händelser som vi annars bara fått se utifrån. Kanske har jag rent av fått en större förståelse för Zlatan och hans val.

Dock så var det också rätt mycket kvalificerad name dropping med en massa fotbollsspelare och tränare hit och dit, blandat med spelsekvenser. Något som inte intresserade mig riktigt lika mycket så i ärlighetens namn skummade en hel del av de partierna. Men det var ändå en okej bok som gav mig en ny bild av Zlatan. Jag tror dock att man helst ska vara lite insatt i – eller i alla fall intresserad av – fotboll för att ha stor behållning av boken.