Läsprojekt

Jo, vi hade ju ett läsprojekt på min arbetsplast de sista dagarna innan skolavslutningen. Så hur gick det då? undrar ni (troligtvis inte alls, men ni får veta ändå). Och det blev faktiskt riktigt lyckat! Niorna var kanske sådär engagerade och intresserade av att sitta och läsa bok de sista dagarna av grundskolan och dessutom var de inte så nöjda med boken de hade tilldelats Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl.

Årskurs 8, som fått Hungerspelen, och årskurs 7, som fått Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet, var däremot faktiskt mycket nöjda med sina läsupplevelser. Alla elever i sjuan tog sig igenom din bok på två dagar och vi hade riktigt bra och insiktsfulla diskussioner om den innan vi såg filmatiseringen från 2005 och diskuterade bok vs. film.

Flera av eleverna i sjuan var också sugna på att gå till biblioteket och låna nästa bok i serien (och så var även fallet i åttan, där i princip alla elever slängde sig över de få kopior av del två som skolan hade). Då känner man att man har lyckats! Själv blev jag så inspirerad att jag raskt beställde den stora feta samlingsutgåvan med alla Narnia-böcker i.

One thought on “Läsprojekt

  1. Hej kära bokbloggare!

    Sedan 2006 har mitt projekt, Sjöjungfruboken, pågått. Det innebär att samla på sig sjöjungfruteckningar, vare det sig är från kända eller okända, unga eller gamla. Charmen med denna bok är att ingen sjöjungfru är den andra lik, alla reflekterar sin konstnär. Idag har jag nästan 300 sjöjungfrur, en blogg, en facebooksida, många kändisar har ritat, blivit intervjuad av tidningar om den… det är dags att göra en bok!
    Idag har jag eventuellt funnit en chans att få det projektet förverkligat! Via hemsidan FundedByMe kan man bidra till projektet, hur stor eller liten summa man än vill, och pengarna dras inte förrän projektet lyckas (gränsen nås), om det inte lyckas så dras inga pengar. Många behöver inte bidra med mycket för att nå gränsen, och om ni kan sprida detta så kan ännu fler hjälpa till.
    Om man bidrar med vissa summor får man dessutom olika belöningar, såsom ett ex av boken eller ett porträtt till exempel. 


    Jag hoppas att ni vill bidra på det sätt ni kan, om det än bara är att sprida detta!
    Här finner ni projektet:
    http://fundedbyme.com/projects/2012/06/the-mermaid-book/

    Blogg:
    http://sjojungfruboken.blogspot.se/

    Facebooksida: http://www.facebook.com/pages/Sjöjungfruboken/151577178196313

    Många vänliga hälsningar, Linda

Kommentera

