Bokbloggsjerka 22-25 juni

Att midsommarhelgen precis har slutat skulle man inte kunna tro om man tittade ut genom fönstret. Bara idag har vi fått 35 mm regn… Men det hindrar inte Annika från att sno ihop en ny fråga till veckans bokbloggsjerka.

Veckans fråga: Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som  du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Hmm… Annika ställer som vanligt en klurig fråga! Jag fick fundera en stund innan jag kom på det, men något som jag faktiskt tycker ofantligt illa om är grovt språk med mycket svordomar och könsord, där det inte känns motiverat. Ett exempel är Box 21 av Roslund & Hellström. Nu låter det som om jag är väldens moraltant, men jag tycker bara att det stör så mycket och tar bort mitt fokus på själva berättelsen och handlingen. Är man en skicklig författare kan man säga mycket och få fram ett budskap utan att använda grovt språk, tycker jag. För grovt språk kan få mig att lägga ner en bok som jag för övrigt tycker om.

Jag uppskattar heller inte böcker som slutar med en cliff-hanger. Att ett eller ett par kapitel i en bok slutar med cliff-hangers är helt okej, men att avsluta hela boken tycker jag är billigt. Det är som om författaren inte litar på att boken är tillräckligt bra för att läsaren ska vilja läsa nästa del om han/hon inte snuvas på upplösningen. Exempel: var och varannan YA-trilogi.

Kommentera

