I Frödings fotspår

Efter några kortare sejourer utanför socknen är jag sedan oktober åter bosatt i Karlstad kommun, om än enbart ett par hundra meter från kommungränsen. I samma kommun, fast i princip på andra sidan, ligger också Alsters Herrgård, födelseplats för en av våra allra största skalder – Gustaf Fröding. Sedan ett par år tillbaka anordnas i samarbete med Värmlandsteatern dramatiserade vandringar ”I Frödings fotspår”, där en berättare (Gustafs syster Matilda by the way) tillsammans med viktiga personer ur Gustafs liv gestaltar hans liv från födelse till bortgång i noga utvalda nyckelscener.

I dag var det premiär för året och jag var där tillsammans med mamma och pappa. Vandringen varade ca en timme och var jättebra. Duktiga skådespelare, intressanta fakta och roligt upplägg. Och för att inte tala om hur sugen man blev på att läsa lite Fröding! Om ni har vägarna förbi Karlstad onsdag eller fredag under juli månad så rekommenderar jag verkligen denna dramatiserade vandring.

One thought on “I Frödings fotspår

  1. Reblogged this on Under Wermlandsörnen and commented:
    Hittade ett inlägg på WordPress om föreställningen ”I Frödings fotspår” som visas på Alsters herrgård i sommar. Att bloggarenm ”Helenas bokhylla” är så positiv gör att jag känner mig än mer motiverad till en tur till Alster. Att ”gilla” inlägget kändes naturligt, men för första gången föll jag för att använda den Twitter-inspirerade knappen ”Reblog”. Alldeles strax vet jag vad det innebär…

Kommentera

