Recension: Nya kontaker av Sophie Kinsella

Poppy Wyatt befinner sig på ett hotell i London och har sin möhippa när brandlarmet går. Hotellet måste utrymmas och i kaoset som sedan råder upptäcker Poppy att hennes förlovningsring är borta! Det är en vacker, antik smaragdring som har gått i hennes fästmans släkt i generationer. Dessutom blir hennes mobiltelefon stulen och i och med det finns det inte längre något sätt för hotellet att kontakta Poppy om de skulle hitta ringen.

Desperat vandrar Poppy runt i hotellobbyn då hon ser en mobiltelefon som ligger slängd i en soptunna. En ny telefon och ett nytt nummer att ge till personalen – perfekt! Det finns dock ett problem – telefonens ägare, affärsmannen Sam Roxton. Som i tid och otid ringer Poppy och ber henne lämna tillbaka telefonen.

Aldrig att Poppy tänker ge upp den här möjligheten och de gör en deal: Poppy får behålla telefonen under en vecka mot att hon lovar att vidarebefordra alla Sams meddelanden och mejl. Problemet är bara att Poppy inte kan låta bli att lägga sig i både Sams jobb och hans privatliv … (bokus.com)

Så mycket som jag har tjatat om denna bok så hade jag, som ni nog förstår, skyhöga förväntningar. Och grejen med Sophie Kinsella är att hon alltid motsvarar mina förväntningar! Så även denna gång. Jag tycker alltid bäst om chick lit som bara är ren och skär underhållning och som saknar de mörka och allvarliga undertoner som brukar finnas hos t ex Marian Keyes. När jag läser chick lit vill jag bli glad och det blir jag av den här boken.

Nya kontakter är kanske inte den mest trovärdiga historia jag har läst, det medger jag, och den är delvis förutsägbar, men det gör inget, för det är så bra. Jag läste ut den på ett par timmar ute i solen. Det inte en lugn stund, utan Poppy hamnar i den ena problematiska situationen efter den andra. Det är också, som sig bör, romantiskt. Men framför allt är det väldigt roligt. Jag kom på mig själv med att sitta och fnissa flertalet gånger, till exempel under scenen hos juveleraren. Även Poppys svar på Sams mail och sms var ofta riktigt roliga, och stilgreppet med extra tankar och liknande i fotnoter (man förstår när man läser boken) föll mig också i smaken.

Lite galen kan jag dock bli på Poppy (och egentligen alla Kinsellas hjältinnor) som alltid ska undanhålla saker för andra och fixa allt på sitt eget sätt, vilket oftast bara leder till mer problem. Ibland blir jag riktigt generad å Poppys vägnar, med tanke på alla klaver hon trampar i. Det är som förvecklingsdraman på film; jag sitter alltid och är nervös för att huvudpersonen ska bli påkommen.

Nya kontakter är en mysig, charmig och rolig bok som jag varmt rekommenderar till den som gillar de egenskaperna i en bok. Det här är den perfekta ”feel-good”-filmen i bokform. Det enda problem är ju bara att det lär dröja ett tag innan Kinsella släpper en ny bok. Kanske ska jag ta och läsa om Flickan från tjugotalet? Den har jag ju bara läst en gång…