Långa kapitel

En läsutmaning till mig själv under sommaren var ju att jag skulle läsa en bok på tyska och jag hade redan tidigare bestämt mig för Saphirblau av Kerstin Gier, bok två i hennes Edelsteintrilogie. Så den har jag börjat med och kommit till kanske sidan 100 ungefär. Jag gillar fortfarande storyn och Giers humoristiska sätt att skriva. Huvudpersonen Gewndolyns ironiska humor är guld. MEN…

Det är så långa kapitel! Varje kapitel är ca tjugo sidor långt och tjugo sidor på tyska tar faktiskt sin lilla tid att läsa, även om Giers språk i sig inte är svårt. Och jag gillar inte att sluta läsa mitt i ett kapitel. Jag vill läsa klart. Så om en bok har, i mitt tycke, för långa kapitel drar jag mig lite för att läsa i den, eftersom jag måste ha lång tid då jag vill läsa klart kapitlet. Ett kapitel på dryga tjugo sidor på tyska läser sig inte självt, och jag kan inte bara ta upp boken och läsa ett kapitel vid frukostbordet eller när jag ska sova, för jag har kanske inte den tiden eller så blir jag för sömnig. Med korta kapitel läser jag alltid mycket mer i en bok. Då läser jag ett kapitel här och där, för då blir det liksom ”Äsch, jag tar ett kapitel till… Jag hinner ett till… Okej då, ett till.” tills jag i slutändan kanske ändå har läst de där tjugo sidorna. Jag blir lurad – på ett bra sätt – av de korta kapitlen.

Så trots att jag tycker väldigt bra om Saphirblau så går läsningen sjukt långsamt framåt. Vad tycker ni om långa kapitel? Gillar? Ogillar? Spelar ingen roll?

One thought on “Långa kapitel

  1. Jag har precis samma problem, avskyr att sluta läsa mitt i. Kapitel på 5-10 sidor är lagom för mig, då blir jag lurad att läsa bara lite till och kan lätt råka läsa 50-100 sidor extra. Alldeles för korta kapitel tråkar ut mig och långa kapitel känns nästan som sisyfosarbete. Läser just nu The Children’s Book på nätta 600 sidor. Sidorna är så kompakta att jag snittar 18 sidor/h, det kommer alltså ta ca 35h att läsa ut den. Lägg där till långa kapitel så är det inte utan att det tar emot att läsa.

Kommentera

