Hem, ljuva hem

Det bästa med att åka bort är alltid att komma hem, tycker jag. Det spelar ingen roll hur bra man än har haft det på semestern – det är alltid skönt att komma hem till sitt. Och efter tre fullspäckade dagar i ett trettio-gradigt Berlin är vi faktiskt helt slutkörda.

Som vanligt var ju Berlin naturligtvis toppen – en av mina favoritstäder – men om jag hade fått välja så hade jag gärna nöjt mig med fem-tio grader kallare temperatur. 30°C i en storstad blir varmt! Å andra sidan har vi nu här hemma 17°C och spöregn, och det hade ju inte direkt varit bättre semesterväder.

Vi valde att ge årets besök något av en historisk touch med tyngdpunkten på Berlinmuren och dess historia. Här, på Bernauer Strasse, vid en av de få rester av muren som finns kvar. Det enda som jag är ledsen att vi inte hann med var DDR-museet. Det hade jag velat gå på. Nästa gång kanske..?

På den litterära fronten har semestern också varit lyckad. Jag har läst fantastiska Mitt perfekta liv av lika fantastiska Sarah Dessen och köpt med mig en del tysk litteratur hem. Mer utförlig rapport kommer under nästa vecka.

Kommentera

