Bokletandet går vidare…

Som sagt, jag blev lite besviken när mitt hopp om timmar på den enorma bokaffären på Tauentzienstrasse grusades. Dock var det ju faktiskt inte Berlins enda bokaffären även om det var den största. En dag hängde vi runt Alexanderplatz i forna Östberlin och medan maken och svärföräldrarnavar på Loxx och tittade på en 950 kvadrat stor minatyrvärld så passade jag på att besöka Thalia, som i alla fall hade tre våningar med böcker, och Galeria Kaufhof, ett enormt varuhus (dock mindre än KaDeWe i forna väst) med lite allt möjligt i.

Thalia hade ett riktigt stort utbud av barn- och ungdomsböcker både på tyska och engelska, men nu var det ju i första hand tyska böcker jag var ute efter. Innan resan hade jag kollat runt på otaliga tyskspråkiga bokbloggar för att hitta tips och skrivit upp ca 20 intressanta titlar, ungdoms- och vuxenböcker, och i princip alla de ungdomsböcker av tyska författare jag hade skrivit upp på min lapp fanns på Thalia. Dock var i princip alla inbundna, vilken varken min plånbok eller RyanAir var förtjusta i, så jag kunde tyvärr inte köpa med alla böcker jag ville ha.

Jag hade också kollat upp lite chick-lite, eller Frauenromane som de kallar det, och fick med mig ett par av dess hem. Dock var det svårare att hitta just de jag hade kollat upp. Däremot hade Galeria Kaufhof egna ”rekommendationer från personalen” så jag köpte ett par stycken på vinst och förlust.

One thought on “Bokletandet går vidare…

Kommentera

