Tematrio: Titelfärg

Jag har aldrig förut deltagit i Lyrans Tematrio men det verkar vara ett kul sätt att ge och få boktips och framför allt veckans tema – färger i boktitlar – tilltalade mig mycket. I alla fall tills jag började titta igenom min bokhylla och insåg att böcker med färger i titeln verkligen lyste med sin frånvaro. Dock hittade jag tillräckligt för en trio. Uppgiften i veckans Tematrio är nämligen: Berätta om tre böcker med en färg i titeln!

__________________________________________________________________________

1. Här skulle hela trion för veckan egentligen kunnat vara färdig. Rubinrot, Saphirblau och Smaragdgrün är ju helt klart tre böcker med färger i titeln. Jag menar, hela titlarna består ju bara av färger och inget mer. Men det blir lite enformigt och eftersom de är tre böcker i en trilogi så jag buntar ihop dem i samma här. Har ni besökt mig förut så känner ni med största sannorlikhet redan till det jag brukar referera till som tidsresetrilogin men som officiellt heter ”die Edelstein-Trilogie” och är skriven av den tyska författaren Kerstin Gier. Rolig feel-good-fantasy, vars första del kommer på svenska nu i augusti.

2. Den andra boken blir Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson som det visserligen var ett tag sedan jag läste, men som jag har för mig att jag tyckte mycket om. En mysig och lättläst bok om relationer och mat. Tydligen ska den bli film också.

3. På plats tre får det bli en bok som jag faktiskt inte läst än, Blue bloods av Melissa de la Cruz. Jag tror att den ska handla om någon slags överklass-vampyrer, alltså blåblodiga blodsugare.

Kommentera

