Recension: Mitt perfekta liv av Sarah Dessen

Macys sommar ligger framför henne, noggrant planerad, precis som hon vill ha det för att inte förlora kontrollen. Hennes kille åker iväg på ”brain camp”. Själv ska hon jobba i informationsdisken på biblioteket. Men det blir inte som hon tänkt sig: Pojkvännen vill att de ska ta en paus, och plötsligt dyker ett extra sommarjobb upp på cateringfirman Wish, där det jobbar ett gäng galna typer som Macy verkligen gillar.

Där finns också Wes – tatuerad, konstnärlig, en kille som säger sanningen och som är den där sorten som vänder upp och ner på ens liv. Han är precis allt det Macy inte vill ha, men ändå känner hon sig så bekväm med honom, och lyckligare än på länge. Kan det helt oväntade vara det som är helt rätt? (adlibris.se)

Den här boken läste jag lite i etapper, då jag hade med mig den på semestern. Jag läste ungefär en timme på flygresan dit, sedan bara något kapitel här och där under själva semestern, och sedan ungefär en timme på flygresan hem. Handlingen var ganska seg till en början; det hände inte särskilt mycket. Därför hade jag lite svårt att komma in i boken, men på flyget hem önskade jag nästan att resan skulle ta i alla fall en halvtimme till så att jag kunde läsa färdigt.

Mitt perfekta liv är en typisk Sarah Dessen; en slags Bildungsroman om en ung tjej som genom att tvingas ur sin comfort zone kommer ur sitt skal och hittar sig själv. Jag tycker om om de flesta av karaktärerna, i alla fall de som det inte är meningen att man inte ska gilla. Wish-gänget är mina favoriter. Dock störde jag mig, liksom många andra, på att Macy låter sig kontrolleras alldeles för mycket av sin mamma istället för att göra det som hon mår bra av. Inte desto mindre hejar jag hela tiden på henne och hoppas att hon ska klara av att bryta sig loss.

Boken är lättläst och välskriven, kanske något seg i början, men den tar sig ordentligt på slutet. Kort sagt, Mitt perfekta liv är den perfekta sommarboken.

One thought on “Recension: Mitt perfekta liv av Sarah Dessen