Recension: An Abundance of Katherines av John Green

When it comes to relationships, Colin Singleton’s type is girls named Katherine. And when it comes to girls named Katherine, Colin is always getting dumped. Nineteen times, to be exact. On a road trip miles from home, this anagram-happy, washed-up child prodigy has ten thousand dollars in his pocket, a bloodthirsty feral hog on his trail, and an overweight Judge Judy – loving best friend riding shotgun – but no Katherines.

Colin is on a mission to prove The Theorem of Underlying Katherine Predictability, which he hopes will predict the future of any relationship, avenge Dumpees everywhere, and finally win him the girl. Love, friendship, and a dead Austro-Hungarian archduke add up to surprising and heart-changing conclusions in this ingeniously layered comic novel about reinventing oneself. (adlibris.se)

Det här är nog en av de böcker jag har läst som jag har allra svårast att recensera. Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja.

Det är nämligen en mycket speciell bok. Handlingens roadtrip blandas med komplicerade matematiska ekvationer, anagram, arabiska översättningar och rena fakta. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, men jag misstänker att den liksom författaren själv kan vara en aquired taste. Själv tycker jag ju hemskt mycket om John Green: han sätt att vara/prata/skriva, hans humor, hans spetsfundigheter, hans referenser, och för min del är det faktiskt sättet på vilket boken är skriven som gör att jag verkligen tycker om den. Det är en sådan där bok som gör att man känner sig lite smartare när man läser den. Fotnoterna och den extra fakta som ofta förekommer där berikar historien också. Dessutom är det kul som nerdfighter att äntligen förstå ursprungen för en del av de där referenserna från John och Hanks vloggar, typ the Venn diagram.

Utöver språket så lyckas John Green också skapa verklighetstrogna men roliga karaktärer, som man både bryr sig om och skrattar åt. Kompisrelationen mellan Colin och Hassan är välskriven och trovärdig, även om de uttrycker sig lite bättre än gemene man. Så är de ju båda genier också.

På det hela taget var detta en mycket positiv läsupplevelse och jag uppskattar verkligen Johns unika, underfundiga och intelligenta sätt att skriva. Jag tror att jag måste läsa om Looking for Alaska på engelska, för kanske var det så att det försvann lite i översättningen där.

2 thoughts on “Recension: An Abundance of Katherines av John Green

1. Ju mer jag hör om honom desto mer känner jag ett tvång växa fram – jag MÅSTE läsa någon av John Greens böcker. Snart! O_O Mest nyfiken på Paper Towns, tror jag, för den är så snygg. Åh, vad fåfäng man är :]