Månadssummering augusti 2012

Redan september alltså. Herrje, vad tiden går! Och de senaste veckorna har gått alldeles galet fort eftersom jag har haft så hemskt mycket att göra. Men snart är jag back in business.

Antal lästa böcker: 6 st
På svenska: 2 st
På engelska: 3 st
På tyska: 1 st
Köpta: 6 st
Biblioteket: 0 st
Lånade: 0 st
Kvinnor: 5 st
Män: 2 st

Jag är väldigt nöjd med att ändå har hunnit med hela sex stycken böcker den här månaden. Tre och en halv av dem läste jag dock innan jag började jobba igen. Men jag tycker ändå att det är ett helt okej resultat.

Augusti har bringat väldigt olika läsupplevelser. Från övernaturlig komedi och kvinnoförtryck i Indien till en modern tysk kärlekshistoria och en skönlitterär beskrivning av Israel-Palestina-konflikten.

Det är svårt att välja ut en bästa bok under månaden, för generellt har jag uppskattat augustis böcker eftersom de har givit mig många olika perspektiv på livet. Både Karin Alfredssons och Susan Abulhawas böcker har gjort mig riktigt arg och fått mig att känna en ödmjukhet inför livet och ge mig perspektiv på mitt eget liv. Och John Green är ju ett språkets mästare, och jag älskade hans bok av den anledningen.

Stacey Kades humoristiska bok om en cheerleader fast mellan världarna har en rolig och lättläst bok, men saknade kanske en del substans och är ingen bok jag tänker på efteråt, och därför får jag välja den som månadens sämsta, utan att för den sakens skull vara en dålig bok.

Kommentera

