Bokbloggsjerka 14-17 september

Så går en dag än från vår tid och kommer aldrig åter, men det positiva med det är ju dels att det är helg igen och dels att det är dags för veckans bokbloggsjerka hos Annika.

Veckans fråga: Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Även om jag normalt sett är en ”one-book-at-a-time kinda girl” så är jag definitivt inte en one-genre kinda girl” utan blandar friskt emellan dem för att undvika att jag blir uttråkad av läsningen. I min bokhylla samsas chick lit med deckare, historiska romaner och paranormal romance/urban fantasy. Men jag får väl försöka välja ut några godbitar.

En av mina absoluta favoritgenrer är chick lit, och har varit så i många år. Varför? Det är lättsamt, roligt, romantiskt och har en stor dos charm. Feel good, helt enkelt.

Sedan läser jag också många böcker med vissa övernaturliga inslag (dvs paranormal romance, urban fantasy och vanlig hederlig fantasy), och det är helt enkelt eftersom jag är och alltid har varit intresserad av (och livrädd för!) det övernaturliga. Det är häftigt att tänka sig en värld där spöken, trollkarlar, vampyrer, demoner, häxor, feer, tidsresor osv finns på riktigt. Framför allt gillar jag när de finns i ”vår värld”, varför jag föredrar urban fantasy snarare än high fantasy, som ju utspelar sig i en påhittad värld.

19 thoughts on “Bokbloggsjerka 14-17 september

  1. Många genrer vet jag faktiskt inte ens vad de är och det verkar vara väldigt smala nischer nu för tiden. För mig finns bara några, till exempel är fantasy bara fantasy 🙂

  2. Som oerfaren Fantasyläsare vet jag bara vad Fantasy som stort är. Sådant som sådana som mig, alltså sådana med noll fantasi trots hundra sidor miljöbeskrivningar, inte kan föreställa sig 😉 Chic lit har jag också svårt för, har bara lyckats få tag i böcker där temat är ”strävan efter sex and the citys Mr Big” ungefär. Men det är en himla tur att vi tycker olika! 🙂

  3. Gillar också en del böcker med lite övernaturliga inslag.
    För mig är all fantasy fantasy, har inte alls koll på de olika fantasygenrerna. 🙂 fast om jag tänker efter så finns det nog flera genrer som jag inte känner till 🙂

  4. Jag läste mer chick lit förut men det intresserar mig inte lika mycket längre. Gick dock förbi Pocket Shop häromdagen (ja! gick förbi utan att stanna! galet!) och såg att Marian Keyes kommit med något nytt och då tänkte jag att kanske, kanske kan jag prova igen. Måste komma ihåg att kolla upp vad den handlar om. Eller faktiskt stanna nästa gång jag ser en bokhandel. 🙂

Kommentera

