Utmaning till mig själv

Boktrollet ställde här om dagen en fråga huruvida man känner igen sig i beskrivningen att ha alldeles för många olästa böcker i bokhyllan men ändå skaffar man nya. Jag kan säga direkt att jag känner igen mig alldeles för väl i den här beskrivningen. Boktrollet har, för att försöka göra något åt detta, gjort en lista på böcker som ska läsas innan några nya får införskaffas.

Jag gillar verkligen idén, men vet samtidigt också att det aldrig skulle fungera för mig. Jag kan nämligen inte planera i förväg vad jag ska läsa, utan jag måste välja bok efter vad jag känner för att läsa just då. Om jag var tvungen att planera mitt läsande på det viset så skulle jag nog tappa lite av läslusten. I mars någon gång gjorde jag en lista på tio böcker jag tänkte mig att läsa under våren – jag tror att jag läste tre av dem. Så… ja, det är nog inte riktigt min grej.

Dock har jag bestämt mig att – på mitt eget sätt – följa hennes exempel. Jag ska inte välja ut bestämda titlar men jag ska läsa 15 av de olästa böcker jag har hemma innan jag får köpa någon ny. Det är min utmaning till mig själv, och det låter kanske inte så svårt men för mig blir det en utmaning, för det kommer ju hela tiden så många nya böcker jag vill läsa!

9 thoughts on “Utmaning till mig själv

  1. 15 böcker låter modigt, jag önskar dig varmt lycka till!
    Själv har jag ju flexibelt köpstopp i september, det har väl funkat sådär… Resultatet har inte blivit så mycket att jag läst gammalt som att jag inte läst någonting alls. Det var ju inte riktigt det som var tanken… hittills två utlästa i september är ett magert resultat.
    Böcker tycker inte om att resa ensamma så jag fick vänta tills jag var tillåten att köpa två innan jag kunde slänga iväg en beställning. Har äntligen kommit igång med Rubinrot! 😀 Nu händer det grejer så den kommer snart vara utläst för jag vill bara läsa mer, mer, mer! Med det och adlibris sega leveranstider i åtanke vågade jag mig på att beställa två små böcker igår. Känns strålande även om högen med oläst är i princip lika stor fortfarande.

    • Ja det kommer verkligen att bli en utmaning för mig att läsa 15 av mina böcker innan jag får klicka hem nya! Det återstår att se om jag lyckas. Hoppas bara att jag inte får samma resultat som dig…

      Kul att du gillar Rubinrot! 🙂 Det är ju alltid lite nervös att ge boktips, för det är ju inte varje gång man lyckas matcha bok och person rätt.

  2. Jag har bara skrivit upp alla olästa böcker i den listan sedan tänker jag ta den jag känner mig mest sugen på så jag tänker inte gå punkt och pricka efter den 😀 Men kul! 😀

  3. Jag är som dig med att jag inte kan planera i förväg vad jag ska läsa.
    Känner att om man har köpstopp finns den lilla risken att man tänker ”yes, nu har jag inte köpstopp längre” och så köper man in massa böcker så hamnar man i samma situation igen.
    Gillar din mellangång. Lycka till!
    Ser fram emot att få läsa hur det går.

  4. Jag har också många olästa böcker hemma. Men det är ju alltid nyheter som lockar. Finns det böcker i min bokhylla som inte är lästa beror det antingen på att någon annan bok som jag köpte samtidigt var mer intressant, jag läste första sidan men kände inte för att läsa den, eller så har jag glömt bort den. Ett annat problem är att jag ibland gillar flera böcker på en gång och då blir det att jag läser dem alla på en gång.

  5. Ja, det är nog väldigt många som känner igen sig där. Jag har supermånga olästa men samtidigt har jag inga problem med det.. om jag inte vill läsa dom just nu så tänker jag inte tvinga mig igenom dem liksom 🙂

    • Nä så är det ju. Jag kan inte tvinga mig att läsa en bok heller – det förstör ju helt läslusten! Men jag bör ta mig igenom några av de mängder olästa jag har innan det blir nya; någon bok i hyllan måste ju passa min sinnesstämning just då!

  6. sv: Det känns ganska maffigt, men jag måste ju komma ikapp lite. 🙂 Vissa böcker har jag haft i hylla i över ett år, jag skäms nästan. 😉
    Lycka till själv! Det kommer att gå jättebra. 🙂

Kommentera

