Recension: City of Bones av Cassandra Clare

Sixteen-year-old Clary Fray is an ordinary teenager, who likes hanging out with her friends. But everything changes the night she witnesses a murder, committed by a group of teens armed with medieval weaponry. The murderous group are Shadowhunters, secret warriors dedicated to driving demons out of this dimension and back into their own. (adlibirs.se)

Den här boken har stått i min bokhylla i över ett år men det har varit en sådan där bok som jag har velat ”spara”, av någon anledning. Men nu kände jag att det var dags, inte minst eftersom det ska komma en film baserad på boken nästa år (?) och jag ville läsa boken innan allt filmsnack kom igång.

Det var längesedan jag läste någon urban fantasy och jag har saknat det lite. Magiska varelser i vår värld är bland det jag gillar mest. Det finns naturligtvis vissa drag som känns igen i den här boken, men mycket kändes också nytt och spännande för min del. Man slängs verkligen direkt in i historien och den värld Cassandra Clare så skickligt har byggt upp. Emellertid, som första delen i en serie, så ägnas mycket tid åt att förklara världen, vilket gör att historien tappar fart i mitten. Resten av boken går dock i en rasande fart och man hinner aldrig tröttna. Dessutom är boken kryddad med en härligt sarkastisk humor, framför allt genom Jace, vilket verkligen höjde boken för min del.

Tyvärr lyckades jag tidigare spoila mig själv angående en riktigt stor och betydelsefull plot twist genom en recension jag läste. Gaah… jag förstår verkligen John Green när han mycket passionerat ber läsare att inte skriva spoilers om böcker i sina recensioner. Så jag blev av naturliga orsaker inte så förvånad över den twisten, men väldigt förvånad över att karaktärerna inte reagerade mer än vad de gjorde.

För att sammanfatta så tyckte jag riktigt bra om City of Bones; den var inte det bästa jag har läst, men den gick fort att läsa trots sina nästan 500 sidor och var riktigt god underhållning.  Med tanke på att den andra delen redan står i min bokhylla kommer jag definitivt att läsa den.

5 thoughts on “Recension: City of Bones av Cassandra Clare

1. Den här står sedan i somras i hyllan och väntar. Men det är nog ingen dum idé att ta sig an den innan filmhysterin kommer igång på allvar, särskilt om det cirkulerar spoilrar. Usch och tvi och blä!

För övrigt är jag klar med Rubinrot sedan igår – recension borde torna upp sig nu snart nångång :] Woho!