Recension: City of Ashes

Handling
With her mother in a coma and her father hell-bent on destroying the world, Clary is dragged deeper into New York’s terrifying underworld of werewolves, demons and the mysterious Shadowhunters. Discovering the truth about her past was only the beginning, now Clary must save the world from her own father – the rogue Shadowhunter Valentine. (adlibris.se)

Recension

Varning! Om du inte har läst City of Bones – SLUTA LÄS NU!

Den andra boken i serien fortsätter i princip i samma sekund som den förra slutade, och för min del som läste båda delarna efter varandra gjorde det ju inget eftersom jag då inte hade glömt något emellan. På många sätt är detta en direkt fortsättning på förra boken och precis som i den förra boken är farten hög. Det händer något nytt hela tiden; man hinner knappt hämta andan ibland. Därför gick det också väldigt fort att läsa ut den, för jag ville hela tiden veta hur det skulle gå härnäst.

Det finns många delar av den här boken – och serien – som tilltalar mig. Den övernaturliga världen, magi, familjehemligheter, hjärtskärande kärlekshistorier… you name it. Jace fortsätter också att leverera underbart roliga one-liners på löpande band, och i den här boken blir han en något mer mångfacetterad person, framför allt genom att man får ta del av mer saker genom hans perspektiv. Dock känns inte den kvinnliga huvudpersonen Clary helt trovärdig. Hon får reda på det ena häpnadsväckande efter det andra och ändå reagerar hon knappt på det. Deras relation är ju också ovanlig, och även om den egentligen är ganska motbjudande så kan jag inte låta bli att hoppas att saker och ting slutligen visar sig sådana att de kan vara tillsammans.

City of Ashes är en spännande och lättläst bok full av humor och sarkastiska kommentarer. Dock blir jag galen på slutet. Jag gillar verkligen inte cliff-hangers! Så det är väl bara en tidsfråga innan jag plockar ner även del tre från bokhyllan och förlorar mig i den.

Kommentera

