Rubinröd blir film!!!

Även om den första boken i Kerstin Giers tidsrese-trilogi Rubinröd (original: Rubinrot) precis har släppts på svenska kom den ut i Tyskland redan 2009, och har blivit en stor succé både i hemlandet och på andra sidan Atlanten samt i många andra europeiska länder.

Också i Sverige verkar många tycka om den, enligt alla recensioner jag har läst. Därför har jag en fantastisk nyhet: As we speak håller man i Tyskland som bäst på (eller man är nog i princip färdig med) att spela in en film baserad på den första boken, och den kommer att ha tysk biopremiär 14 mars 2013.

Nu börjar de första bilderna från filmen komma, och det ser riktigt bra ut än så länge. Det finns en trailer också, men den säger inte så mycket. Jag ser sjukt mycket fram emot filmen, även om det lär dröja innan jag kan lägga vantarna på en kopia av den på DVD. Jag ser fram emot den både för mitt eget höga nöjes skull men också för att kunna visa den för mina elever. Mer tysk film åt folket!

Bilder från bravo.de.

7 thoughts on “Rubinröd blir film!!!

    • Den kommer ju på bio i Tyskland i mars. Om den ens kommer på bio i Sverige är ju osäkert och i så fall säkert bara i de större städerna. Sedan släpps den säkert på DVD i Tyskland senare under året och då kan man enkelt och smidigt köpa den från Amazon.de (jag brukar köpa massa tysk film där). Chansen att den släpps på dvd i Sverige är väl tyvärr dock inte allt för stor…

      • Finns det svensk text på filmen om man beställer på amazon.de? Är sjukt ivrig på att se filmen läst alla tre böcker.

      • Tyvärr så finns det inte svensk text om man beställer DVD:n från Tyskland, utan bara textning på tyska och engelska. Enda chansen för svensk text är nog om något svenskt filmbolag bestämmer sig för att satsa på den…

Kommentera

