Bokbloggsjerka 12 – 15 oktober

Så var det helg igen och denna gång får jag vara hemma hela helgen. Behöver inte ta mig utanför huset om jag inte vill. Gud vad gött! Hur som helst frågar Annika i denna hundrade omgång av bokbloggsjerkan två frågor:

Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?

Svaret på fråga nummer 1 angående årets nobelpristagare blir kort och gott: jag har ingen aning om Mo Yan var rätt vinnare eller inte men får tro att Nobelpriskommittén har gjort sin läxa. Jag läser väldigt lite litteratur och väldigt få författare som har vunnit priset eller ens varit med i försnacket. Jag har läst Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway och William Golding. Det är nog de enda.

I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

Och sedan då till fråga nummer 2 som behandlar ännu inte lästa böcker i min bokhylla. Åh herregud! Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men det är nog minst 50 olästa böcker… Förr i världen var det aldrig så här, men sedan jag började bokblogga har det fullkomlig exploderat.

Just därför har jag infört ett köpstopp som innebär att jag måste läsa 15 böcker innan jag får skaffa nya. Exakt vilka 15 böcker som ska läsas vet jag inte riktigt än, och dessutom har jag bara 12 kvar, men ändå. Jag har alldeles för många olästa böcker men vill ändå alltid köpa nya. It’s like a disease!

19 thoughts on “Bokbloggsjerka 12 – 15 oktober

  1. Köpstopp verkar vettigt, smart att sätta ett antal också. Det är verkligen som en sjukdom, jag planerar massa nya köp trots att jag verkligen LÄNGTAR efter att börja med de liggande!

    • Mmmm men det är svårt att hålla sig från att köpa fler böcker trots köpstoppet… men jag kämpar på!

  2. Jag brukar hamna i perioder när jag köper massor av böcker! Sedan ingenting.. Konstigt nog ökar ändå antalet olästa böcker hela tiden 😉

  3. Haha, jag känner igen det där! Det blir verkligen som en sjukdom. Jag har det väldigt lugnt för tillfället, men det är nog bara för att jag inte hittat tillräckligt många jag faktiskt vill läsa. När det väl finns, då är det svårt att låta bli.

  4. Att bokblogga är livsfarligt – man blir bara ännu mer beroende av böcker. 🙂

    Jag köper nästan inga böcker alls sedan två år tillbaka, men jag lånar desto mer på bibblan i stället så de olästa böckerna hemma i hyllan verkar aldrig minska till antal.

  5. Sen vi flyttade i hus så köper jag massa böcker… sambon sa nämligen när vi bodde i lägenhet ”när vi flyttar i hus kan du skaffa dig hur många böcker du vill” <- jag lovar att han ångrar det där nu 😉

  6. mmm det är nog bra att ha bokregler om man köper mycket! själv brukar jag inte köpa så väst mycket fysiska böcker (är en biblioteksmänniska)… det brukar bli ljudböcker i mp3 format och då är det lika lätt att förklara för sig själv varför man inte ska skaffa flera. 😉

  7. Heller ingen aning…
    angående köpstopp… vi pratade om det i sygrupperna, att försöka ha köpstopp för tyger, och då kom vi fram till hypotesen att det är bättre att köpa lite då och då, för det blir ofta TOKshopping när man antingen lyfter köpstoppet, eller inte lyckas hålla det för det kommer måste-tyger till höger och vänster…. så, bättre att försöka ha en månadsbudget och shoppa ofta och lite mindre… 😉

Kommentera

