Bokbloggsjerka 19-22 oktober

Alltså, helt seriöst – är det någon annan än jag som tycker att det alltid är måndag och fredag? Dagarna emellan bara försvinner som i ett töcken. Men nu är det i alla fall lördag och dags för bokbloggsjerka.

Veckans fråga: Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?

Eh, det enkla svaret på den här frågan blir nog tyvärr nej. Jag har nog aldrig blivit så inspirerad att jag har gjort något särskilt drastiskt som att byta jobb eller så.

Men å andra sidan, Twilight, som jag läste för snart fyra år sedan har i och för sig påverkat mitt läsande. Dels har jag börjat läsa mycket mer fantasy eller i alla fall urban fantasy efter att ha läst den, och dels fick den mig att börja läsa mer på engelska för nöjes skull. Innan dess hade jag bara läst engelska skönlitterära böcker på universitetets litteraturkurser, men aldrig bara för mitt eget höga nöjes skull. Och nu läser jag – inte uteslutande – men till stor del på engelska, eftersom utbudet är så enormt mycket större.

Om man tänker efter riktigt noga var det faktisk Twilight som fick igång mitt nöjesläsande igen efter några års uppehåll, och som i förlängningen gjorde att jag började bokblogga, och det kan vi väl räkna som en ny hobby. Jo, så kanske har en bok påverkat mig mycket ändå.

7 thoughts on “Bokbloggsjerka 19-22 oktober

    • Ja absolut. Jag har inte läst boken sedan januari 2009 och funderar på hur jag skulle uppleva den om jag läste om den nu… Troligtvis skulle jag fundera på en del saker jag inte gjorde då.

  1. Även om det är så mycket med Twilight-sagan som gör mig förgrymmad var det faktiskt de böckerna som satte igång läslusten hos mig med. Jag hade i princip inte läst för nöjes skull sedan högstadiet men efter Meyer har det eskalerat till den maniska nivå jag befinner mig på nu. Och jag har faktiskt fler Twilightböcker än Harry Potter-böcker i mina hyllor. Oh noes! Säga vad man vill om dem, men Twilightböckerna är svåra att lägga ifrån sig.

Kommentera

