Köpstoppens vara eller inte vara?

Efter förrförra veckans bokbloggsjerka där jag sådär i förbifarten råkade nämna mitt köpstopp fick jag många reaktioner på det. De flesta gick ut på att köpstopp inte fungerar och att man ändå köper på sig dubbelt upp sedan när köpstoppet väl är slut. Och det sistnämnda tror jag absolut på! Det märker jag själv hur sugen jag är på en riktigt rejält fet bokbeställning. Inte en eller två böcker, utan typ en tio-femton böcker.

Annars är jag faktiskt riktigt duktig. Jag suktar efter nya böcker, men har inte köpt några. Min man är mycket imponerad och har därför generöst erbjudit att jag kanske kan få köpa två böcker i oktober ändå…

Jag fick också ett bra förslag från Ella som berättade hur de gjorde i sin sygrupp, och som jag kanske ska efter. Den går ut på att, istället för att tokköpa böcker (i deras fall tyger) och sedan go helt cold turkey med köpstopp, införa en köpkvot per månad. Överfört till böcker blir det då naturligtvis en kvot per månad, antingen i pengar eller antal titlar. Jag lutar mer åt det sistnämnda, och tänker mig kanske en fem böcker i månaden. Vad tror ni?

12 thoughts on “Köpstoppens vara eller inte vara?

  1. Det där med köpkvot låter ju faktiskt som ett riktigt bra tips. Då får man ju inte det där monstersuget efter 10-15 böcker utan kan faktiskt till och med hinna läsa alla 🙂

  2. Jag tror oxå på det där med att man får en köpkvot i antal, har själv påbörjat det istället för att ha köpstopp, För det fungerar inte alls för mig med köpstopp eftersom jag för eller senare hamnar där det finns begagnade böcker till bra pris som saknas här hemma… 🙂

  3. Jag har också svårt för köpstopp. Man vill ju alltid göra det man inte får. Samma sak med godis, förbjuder jag mig själv vill jag bara ha mer..

  4. Jag har märkt detsamma. Att när jag har köpstopp så blir det genast dubbelt upp nästa gång. Men jag brukar vara bra på att vänta med att köpa böcker det är nu på senaste tiden jag har gått lite bananas med inköpen men ska absolut bättra mig på det framöver. Låter som en bra idé att köpa några böcker i månaden istället. Då kanske man hinner läsa alla också 😛 Risken är ju att de blir ståendes i bokhyllan istället för att man inte är så sugen just då att läsa just den boken.

    • Ja anledningen att man har så många olästa böcker måste ju vara att man har köpt på sig för många på samma gång. Så om man istället köper några i taget kanske man – som du säger – faktiskt hinner läsa dem!

  5. Det låter ganska vettigt. Att helt sluta köpa böcker skulle i mitt fall säkert resultera i att jag nästan slutar läsa. Jag gillar känslan jag har av att inte veta vart jag ska ta vägen härnäst, alltså vilken bok jag ska läsa när jag är klar med den jag håller på med. Låter det lulligt? …det kanske det är. Därför jag inte har totalförbud på mig själv, jag vill ju fortsätta läsa och ta del av de nya heta titlarna som kommer flygande från nya spännande författare såväl som gamla favoriter. Mitt mål är att beta av högen med olästa böcker, så länge jag gör det unnar jag mig nyheter.

Kommentera

