Recension: I fyra par skor av Detta Prada

En underhållande samtidsroman med filosofiska undertoner. Styrs våra liv av slumpen eller de val vi gör? Är vi helt fria som individer eller tvingas vi ta hänsyn till vår bakgrund och traditioner? I boken sammanvävs fyra människors liv i Stockholm. Fyra personer som drivs av inlärda sanningar om hur man ska vara eller bli någon. Händelser påverkar, utmanar och lockar dem över gränserna.

Denna bok påminner på ett sätt om filmer som Sliding doors eller till och med Love… Actually, fast på två olika sätt. I den förstnämnda handlar det mycket om både slumpen och de val vi gör och hur livet hade tett sig om det hade blivit A istället för B, medan den andra rör sig runt till en början enstaka personer som under filmens gång blandas ihop mer och mer. I fyra par skor är lite av en bladning mellan båda dessa handlingar.

Karaktärerna var trovärdiga och bra utmejslade, men lite för dysfunktionella för min smak. Jag skulle gärna ha önskat att någon var lite lycklig med sitt liv. Det jag gillade mest i boken var de kapitel som handlade om Pablo och hans möte med allt det svenska, för olika kulturer och kulturkrockar intresserar mig. Det är alltid spännande att få se sig själv och sin egen kulturs självklarheter ”utifrån”, för man blir så blind för det egna.

I fyra par skor ställer många intressanta frågor om ödet och slumpen och vad som formar våra – som vi tror – egna val och det kan jag uppskatta, även resonemangen kanske är lite väl djupa för mig ibland. Det märks att författaren själv har erfarenhet från affärslivet och PR-världen, där hon rör sig med lätthet. Boken är välskriven och lättläst sin något filosofiska inramning till trots, dock inte riktigt min typ av bok.

Tack Mimer förlag för recensionsexemplaret!