Icke-bokrelaterat

Idag är jag lite upprörd. Jag hade nämligen en diskussion med en kollega som på fullt allvar menade på att det varken finns någon egennytta eller samhällsnytta med att kunna språk. Han är naturligtvis inte språklärare, utan undervisar själv i kemi och fysik, vilket ju alla vet, är de två ämnen som behövs för att fostra goda samhällsmedborgare. På fullt allvar, menade han detta. Om han bara hade sagt det för att skoja eller provocera mig hade det varit en sak, men han menade alltså på fullaste allvar att språkkunskaper är onödiga och att språk är de ämnen som kunde rationaliseras bort i skolan.

Undervisning i svenska och möjligtvis grundnivå i engelska var väl kanske ett nödvändigt ont, men allt utöver det var bara slöseri med tid och resurser. Antal elektroner i skalet hos olika grundämnen däremot, sådan kunskap är ju helt ovärderlig både för en själv och samhället i stort. Dessutom något som alla människor använder sig av ofta i sin vardag. Nu låter jag också lite raljerande över kemin och dess nytta, men det är inte dit jag vill komma. Jag har bara svårt att förstå varför kemi som skolämne på högstadiet skulle vara så himla mycket mer nödvändigt än språk. Skulle inte båda kunna vara nyttiga? Någon som kan förklara det för mig?

5 thoughts on “Icke-bokrelaterat

  1. …Säger han samma dag som DN berättar att det är panikbrist på lärare i kinesiska. Tänk vad många arbetslösa som hade kunnat få jobb om de bara kunnat kinesiska! 😉

    Själv önskar jag att de hade börjat med språkundervisningen tidigare. Det är en grym, grym ironi att vi får göra vårt första valfria språkval i en ålder då de flesta redan kommit i puberteten (när alla VET att man lär sig bäst innan dess). Jag är dömd till att svennebryta på tyska för resten av livet, jävla scheisse, liksom.

Kommentera

