Bokbloggsjerka 7 – 10 december

Efter en hektisk förmiddag på stan är det gött att sätta sig ner med Annikas kluriga frågor. Den här gången undrar hon:

Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Som barn läste jag om mina favoritböcker hela tiden, eller tvingande mamma eller pappa att läsa samma bok om och om och om igen. Jag tyckte alltid mest om det jag var van vid och ville inte pröva nya saker, gällande det mesta i mitt liv och så även alltså böcker. Mina gamla favoriter visste jag ju var bra men med de nya kunde man ju aldrig veta..? Better safe than sorry, liksom.

Nu för tiden är det dock sällan jag läser om böcker. Kanske mest för att det finns så himla många böcker jag vill läsa och jag knappt hinner med de böcker jag inte redan har läst. Jag skulle dock gärna ha någon bok med jultema som skulle kunna bli en tradition. Några tips?

10 thoughts on “Bokbloggsjerka 7 – 10 december

  1. Ja som barn hade man inga problem med att läsa om böcker flera gånger. Men nu vill man hinna läsa alla fantastiska böcker som ges ut hela tiden.

  2. Tror det är ganska vanligt förekommande bland barn att man vill läsa eller höra samma bok om och om och om igen.. Men jag läser inte heller om böcker nu 🙂
    Jag funderar faktiskt på att köpa The Grinch av Dr Seuss. Provläste den häromdagen och tyckte att den var så himla mysig på något sätt, även om det är en barnbok..
    Men annars gillar även jag Dickens, som ovanstående kommentar nämnde.

  3. När jag var liten drömde jag alltid om den perfekta julen, när någon läste Rydbergs Tomten högt och snön låg vit utanför och brasan knastrade. Nu blev jag plötsligt sugen på det igen 🙂

  4. Jag kom att tänka på Selma Lagerlöfs julberättelser (det finns en del har jag för mig). Fast det skulle nog bli för deppigt att läsa dem varje år. Men Dickens och Rydberg var ju bra förslag.

Kommentera

