Fiktiviteters julkalender: 1-9 december

Jag förstår inte hur detta har gått till. Jag, julkalenderälskaren, har helt missat Fiktiviteters julkalender! Jag, julkalenderälskaren, som fortfarande måste köpa Bamse varje år för att få den bästa julkalendrarna av alla. Jag, julkalenderälskaren, som fortfarande tittar på julkalendern på tv fast jag är typ 20 år för gammal. Jag har missat Fiktiviteters julkalender! Men nu har jag hittat den, och då tar jag igen den retroaktivt. I fortsättningen ska jag dock försöka svara varje dag, som sig bör med en julkalender.

1 december: Favoriter. Vilken är din favoritbok av din favoritförfattare? Om du måste välja alltså…
Och hon går hårt ut med typ världens svårare fråga! Jag fuskar lite och väljer årets bästa bok helt enkelt: Jellicoe Road av Melina Marchetta.

2 december: Tillit. Vilken författare litar du på?
En författare som jag alltid vet levererar och som hittills aldrig gjort mig besviken är Sophie Kinsella, så jag får väl välja henne.

3 december: Nöjesläsning. Vad läser du för annat än den litterära kvalitetens skull?
Eskapismen! Möjligheten att leva vicariously genom någon annan utan att behöva lämna min egna trygga tillvaro.

december: Fördomar. Vilken litterär form har du svårt för och har den överraskat dig positivt någon gång?
Poesi, och tyvärr har jag aldrig upptäckt dess storhet.

december: Passion. Vad blir du passionerat förälskad i?
Jag har lätt att bli smått besatt av saker, exempelvis TV-serier. I somras köpte jag till exempel alla en box med alla Buffy-säsonger och plöjde igen hela på typ en månad.

december: Tillgång. Hur får du tag i dina böcker? Köper? Lånar? Tigger? Stjäl?
De allra flesta böckerna köper jag. Engelska böcker blir mest från The Bookdepository och tyska från amazon.de. Svenska böcker försöker jag i så stor utsträckning som möjligt låna på biblis.

december: Konst. Vilken är din relation till konst?
Jag har nog ingen särskild relation till konst, är jag rädd. Jag kan tycka mycket om en vacker bild, men där slutar mitt intresse.

8 december: Bokhyllor. Hur många bokhyllor äger du?
Inte tillräckligt många! Två mindre bokhyllor med enbart läromedel (en med engelska och en med tyska); jag är lite av ett freak på det viset. Sedan är det väl nog bara tre stora Billysar med vanliga böcker, vilket egentligen är allt för lite, för böckerna måste stå i dubbla rader för att få plats.

9 december: Dominans. Vilken författare dominerar din bokhylla?
Helena listade ju sina fem mest dominerande författare så jag satsar väl också på topp fem då.

1. Don Rosa (12st)
Don Rosa är en amerikansk serietecknare mest känd för sina serier om Joakim von Anka. Sviten Farbror Joakims liv har jag ägt sedan det kom ut 1997 och läst så många gånger. Övriga Don Rosa-böcker i min bokhylla är samlingsalbum med hans serier. Det jag gillar mest med Don Rosa är dels hans detaljrikedom (tänk: Sven Nordqvist) samt den historiska korrekthet Rosa alltid försöker skapa i sina serier. Jag har vunnit mången TP-omgång tack vare Don Rosa!

2. Sophie Kinsella (10st)
Jag har alla hittills utgivna pocketversioner av böckerna i hennes Shopoholic-serie och de fyra fristående böckerna i inbunden utgåva. Dock har jag inga av de böcker hon ursprungligen skrev under Madeleine Wickham.

3. Charlene Harris (8st)
Av Charlene Harris har jag de första åtta böckerna, för jag fick en box för något år sedan. Jag har dock ännu inte satt tänderna i (yes indeed, pun intended) i någon av böckerna än…

5. Kerstinn Gier och J. K. Rowling (7st var)
Kerstin Gier känns lite aktuell just nu. Hon har nämligen skrivit Rubinröd och de två efterföljande delarna i Ädelstenstrilogin (egen översättning från tyskan där). Samtliga dessa står såklart i original i bokhyllan, samt en annan ungdomsbok och tre vuxenböcker i chick lit-genren. Av J.K. Rowling har jag den inbundna vuxenutgåvan av alla Harry Potter-böckerna.

Kommentera

