Fiktiviteters julkalender: 18 december

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade adventskalendern som Fiktiviteter anordnar, men här kommer i alla fall dagens lucka.

18 december: Ungdomsböcker. Vilken relation har du till ungdomsböcker?
Som ni troligtvis känner till (om ni har besök denna blogg tidigare) så läser jag en hel del ungdomsböcker. Faktiskt betydligt mer än vad jag gjorde när jag själv var i rätt ålder, och det beror nog på att det inte riktigt fanns en sådan marknad för ungdomsböcker som det gör nu. Då var det liksom barnböcker och sedan blev klivet till vuxenböcker stort. Young Adult-genren var nog knappt uppfunnen än. Hur som helst, jag läser mycket ungdomsböcker, framför allt urban fantasy, dystopier och liknande (typ Hungerspelen). Oftast så fastnar jag inte på samma sätt för böcker om ungdomsproblem.

Så varför läser jag så mycket ungdomsböcker då? Den främsta – och bästa – anledningen är såklart för att de oftast är så himla bra! Sedan är det också en stor vinst som gymnasielärare i engelska att ha läst en massa engelskspråkig ungdomslitteratur och kunna ge eleverna tips på bra böcker. Många ungdomar gillar ju också fantasy. Det var så roligt i min engelska C-kurs där jag tog med egna böcker hemifrån som eleverna fick välja mellan när vi skulle läsa romaner. När de hade läst ut den första boken, lagom till höstlovet, så frågade de om de inte kunde få läsa en till för att var så kul, och de som hade börjat läsa en serie ville läsa del två. Då känner man att man har lyckats!

Kommentera

