Köpstoppet upphör

Lagom till att 2012 övergick i 2013 läste jag ut den femtonde och sista boken som jag hade föresatt mig att läsa innan jag fick göra en ny bokbeställning. Tajmat värre! Att jag sedan gjorde världens fetaste bokbeställning när jag sedan fick är en helt annan historia… En bild på hela härligheten är att förvänta under veckan.

När man har gjort ett sorts projekt såbokstapel brukar det ju höra till att man ska utvärdera det efteråt, och det tänkte jag göra nu. Det gick faktiskt lättare än jag trodde att inte köpa nya böcker, även om min man motarbetade mig genom att – helt out of character faktiskt – säga att ett par styckna var väl ändå ingen fara… Och jag fuskade ju också när jag köpte två julböcker i min strävan efter julstämning, men annars så var jag duktig. Dock gjorde jag som sagt en monsterbeställning nu efteråt som gott och väl motsvarar de femton lästa böckerna, så jag vet inte riktigt om syftet med köpstoppet riktigt uppfylldes. Det var ju inte så att det blev färre hyllvärmare i bokhyllan, liksom.

Jag fick lite tips från andra complusive bokköpare, och ett utav dem tror jag att jag ska ta till mig istället för framtida köpstopp, nämligen att införa en månadskvot. Alltså, hur mycket böcker jag får köpa per månad. Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska köra ett visst antal per månad eller en viss summa per månad. Any thoughts?

8 thoughts on “Köpstoppet upphör

  1. Bra jobbat!
    Någon sorts begränsning bör man nog ha, jag har själv inte kommit på något smart än. Försöker att inte köpa fler nya än jag läser gamla, olästhögen ska banne mig inte växa! Men det går sådär… Tror jag är uppe i +25 böcker senaste månaden. Köpstopp på gång här med andra ord :/

  2. Jag köper inte sådär överdrivet mycket böcker. Jag läser dem ju bara en gång. Det kan ha att göra lite med att jag är student också.. Pengar går åt till så mycket annat 😉

  3. Jag försöker att inte köpa fler än vad jag läser. Det går sådär. Jag har läst fem och köpt sex böcker. Nåja, det är ju nästan i alla fall 🙂

  4. Jag håller på att testa ett lite besvärligt system i form av att jag får poäng för varje bok jag läser och dessa poäng kan jag därefter använda till att köpa nya böcker. För att få en liten verkan på hyllvärmarna kostar det fler poäng att köpa än vad jag får för en utläst bok. För att skoja till det lite extra och väcka kämpaglöden har jag några achievements där jag kan tjäna lite extra poäng. Än så länge är det riktigt roligt och i slutet av månaden tänkte jag spendera några poäng.

  5. Jag har aldrig riktigt förstått det här med köpstopp men om man ska ha en månadskvot tror jag mer på antal böcker. Annars kan man hitta 35 st billigare som motsvarar 2 dyrare t.ex och då blir det mängder av olästa böcker i hyllan..

Kommentera

